Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi suuronnettomuuksien torjunnasta teollisuudessa tehdyn yleissopimuksen hyväksymisestä
Sosiaali- ja terveysministeriö STM
Kirjaamo
PL 33
00023 Valtioneuvosto
Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava pitävät tärkeänä ILO:n yleissopimuksen nro 174 ratifioimista Suomessa, koska ratifioinnille ei ole esteitä.
Hallituksen esityksen pääasiallinen sisältö
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleiskokouksen eli Kansainvälinen työkonferenssin hyväksymän suuronnettomuuksien torjunnasta annetun yleissopimuksen nro 174. Yleissopimuksen avulla pyritään varautumaan vaarallisten aineiden käytöstä johtuviin suuronnettomuuksiin ja torjumaan onnettomuudesta johtuvia seurauksia. Yleissopimuksessa määrätään suuronnettomuuksien torjunnan yleisistä periaatteista, työnantajien, viranomaisten ja työntekijöiden velvollisuuksista ja oikeuksista sekä viejämaiden vastuusta.
Yleissopimusta täydentävässä suosituksessa käsitellään kansainvälistä tietojenvaihtojärjestelmää, kansallista toimintaohjelmaa muilla kuin yleissopimuksen edellyttämillä aloilla, suuronnettomuuden työntekijöille aiheuttamien vahinkojen korvaamista sekä monikansallisten yritysten velvollisuutta huolehtia samalla tavoin eri maissa sijaitsevien toimipisteiden turvallisuudesta.
Yleissopimuksen taustalla on Seveso II -direktiivi, vaarallisista aineista aiheutuvien suuronnettomuusvaarojen torjunnasta annettu neuvoston direktiivi, jolla pyritään ehkäisemään vaarallisista aineista aiheutuvia suuronnettomuuksia ja rajoittamaan niiden ympäristölle ja väestölle aiheuttamia seurauksia. Seveso III -direktiivilla on tarkoitus korvata voimassa oleva Seveso II -direktiivi. Ehdotuksessa on täsmennetty toiminnanharjoittajalle asetettuja vaatimuksia ja lisätty viranomaisille eräitä kuulemis-, tiedonanto- ja tarkastusvelvoitteita.
Suomen lainsäädäntö
Suomen lainsäädäntö täyttää yleissopimuksen vaatimukset. Suuronnettomuuksien torjuntaa koskevat säännökset ja määräykset sisältyvät vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annettuun lakiin (390/2005), jäljempänä kemikaaliturvallisuuslaki. Mainittua lakia täsmentää vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annettu asetus (59/1999), jäljempänä teollisuuskemikaaliasetus.
Suomessa vaarallisten kemikaalien laajamittainen teollinen käsittely ja varastointi edellyttävät toimintaa valvovan työ- ja elinkeinoministeriön alaisen Tukes:in lupaa ja vähäinen teollinen käsittely tai varastointi ilmoitusta pelastustoimen alueen kyseistä toimintaa valvovalle pelastusviranomaiselle.
Suuronnettomuuden vaaran torjunnasta säädetään myös työturvallisuuslaissa (738/2002) ja suuronnettomuuksien estämiseksi vaarallisten laitosten sijoittamisesta maan-käyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) sekä työntekijöille aiheutuvan suuronnettomuusvaaran torjunnasta annetussa valtioneuvoston päätöksessä (922/1999). Lisäksi suuronnettomuuksien torjunnasta säädetään nestekaasuasetuksessa (711/1993) ja valtioneuvoston asetuksessa maakaasun käsittelyn turvallisuudesta (551/2009). Työsuojelua koskevien säännösten noudattamisesta sekä työnantajan ja työntekijöiden välisestä työsuojelun yhteistoiminnasta työpaikalla säädetään laissa työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006). Viranomaisten velvollisuudesta varautua hätätilanteisiin säädetään pelastuslaissa (379/2011) ja sisäasiainministeriön asetuksella erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoisesta pelastussuunnitelmasta (406/2011). Lisäksi on turvallisuustutkintalaki (525/2011).
Tuotantolaitoksen alueen ulkopuolella tapahtuvaan vaarallisten aineiden kuljetukseen (VAK) sekä kuljetustapahtumaan kiinteästi liittyvään tilapaiseen säilytykseen, kuten satama-alueella, ratapihalla, lentopaikalla ja muussa terminaalissa sovelletaan lakia vaarallisten aineiden kuljetuksesta (719/1994) ja sen nojalla annettuja asetuksia.
Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät tärkeänä ILO:n yleissopimuksen nro 174 ratifioimista Suomessa. Suomen lainsäädäntö kattaa yleissopimuksessa määritellyt asiat. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet ja niiden tulee jatkossakin olla mukana tämän lainsäädännön kehittämisessä. Yleissopimuksen ratifioinnille ei ole esteitä, joten on tärkeää antaa viivytyksettä hallituksen esitys eduskunnalle.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Akava ry