Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Lausunto luonnoksesta hallituk…

Lausunnot

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan väliaikaisesta lisävähennyksestä

Valtiovarainministeriö
PL 28
00023 Valtioneuvosto

VM069:00/2012

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki tutkimus- ja kehittämistoiminnan väliaikaisesta lisävähennyksestä. Lisävähennykseen olisivat oikeutettuja pienet ja keskisuuret osakeyhtiöt ja osuuskunnat tutkimus- ja kehittämistoiminnan palkkamenojensa perusteella. Lakia sovellettaisiin verovuosilta 2013 – 2015 toimitettavissa verotuksissa.

Väliaikainen lisävähennys olisi muiden tukien kanssa vaihtoehtoinen tukimuoto. Lisävähennystä ei myönnettäisi myöskään yritysten ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyössä toteuttamien hankkeiden perusteella. Tarvittaessa Verohallinto voisi pyytää Tekesiltä lausuntoja esimerkiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan sisällön osalta.

Tutkimusten mukaan verotuki houkuttelee raportoimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoina myös muita kuin todellisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoja. Lisäksi tutkimus- ja kehittämistoimintaan todellisuudessa käytettyjen työtuntien realistisuutta on erittäin vaikea arvioida erityisesti pienissä alle kymmenen hengen yrityksissä.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että lisävähennyksen käyttöä valvotaan vain jälkikäteen. SAK epäilee, että valvonta ei ole riittävää. Väärinkäytösten estäminen edellyttäisi sekä lupamenettelyä että jälkikäteisvalvontaa. Esimerkiksi Norjassa ja Alankomaissa tutkimus- ja kehittämistoiminnan verotuen oikeaa kohdentumista varmennetaan hakemusmenettelyllä. Kummassakin maassa luvan myöntää sama viranomainen, joka jakaa suoraa tutkimus- ja kehittämisrahoitusta.

SAK pitää tutkimus- ja kehittämistoiminnan suoraa tukea verotukea parempana vaihtoehtona. Tosin nykyistä Tekesin kautta myönnettävää suoraa tukea voitaisiin kohdentaa aiempaa tasapuolisemmin. Nyt suoraa tukea kohdennetaan edelläkävijä- ja voimakkaasti kasvua hakeviin yrityksiin.
Valintakriteereissä pitäisi painottua voimakkaammin yritysten halu ja kyky työllistää Suomessa myös keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

Yritykset ja Verohallinto ehtisivät varautua paremmin lisävähennykseen, jos väliaikaista tukea sovellettaisiin ensimmäisen kerran vasta vuonna 2014 toimitettavassa verotuksessa.

Lisävähennyksen käyttöä ja kohdentumista tulee selvittää. Tulisi myös tutkia, kannustaako vähennys yrityksiä lisäämään aidosti tutkimus- ja kehittämismenoja.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry