Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle finanssi-valvonnasta annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Valtiovarainministeriö
PL 28
00023 Valtioneuvosto
VM092:00/2012
SAK:n kannalta tarkasteltuna luonnos hallituksen esitykseksi ei sisällä suoranaisia edunvalvonnallisia kysymyksiä. Meidän näkökulmastamme luonnos on seurausta EU:n pakottavasta lainsäädännöstä, ja siitä seuraavasta kansallisesta säädöstäsmennyksestä.
Esitetyillä muutosehdotuksilla on varmasti vaikutuksia viranomaisten väliseen tiedonkulkuun, jossa finanssivalvonnalla on toistaiseksi ollut osittain liian pieni rooli. Nyt lausuttavana oleva esitys avaa kuitenkin finanssivalvonnalle entistä näkyvämmän roolin mm. verovalvonnan toivomien tietojen toimittamisessa. Viranomaisvaltuuksien määrittelyn tulee olla kuitenkin tarkkaa, eikä tarpeettoman laajaa.
Tämän mahdollisuuden hyödyntämistä SAK pitää hyvin tärkeänä asiana.
Muitakin välillisiä vaikutuksia esityksellä voi toki olla. Niiden arvioimisen paikka lienee myöhemmin, kun esimerkiksi arvopaperimarkkinalainsäädännön kokonaisuudistuksen tiedonsiirtoalustasta, sen mahdollisuuksista ja rajoituksista, on enemmän tietoa käytettävissä.
Finanssivalvonnan voimavarojen riittävyyttä on arvioitava. Voimavarakysymystä ei pidä ratkaista vain valvontamaksuja nostamalla, vaan myös prosesseja tehostamalla ja tietotekniikkaa hyödyntäen. Työeläkelaitoksia koskevat valvontamaksut on määriteltävä selkeästi esityksen 4 §:ssä. Eläkejärjestelmät tulisi siten poistaa 6 §:stä.
EU:n lainsäädännössä on turvattu eläkejärjestelmille siirtymäaika. Suomessa on huolehdittava siitä, että siirtymäaika koskee kaikkia lakisääteistä työeläkevakuuttamista hoitavia työeläkelaitoksia. Tämä tulisi kirjata hallituksen esityksen yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Muita kommentteja:
-
On hyvä, että säätely kehittyy OTC-johdannaisten kaupassa. On myös tärkeätä, että kaikki vakioidut OTC-johdannaissopimukset olisi määritelty keskusvastapuolessa vuoden 2012 loppuun mennessä ja ne olisi ilmoitettava kauppatietorekisteriin.
-
Johdannaisvakuuksien tarpeen kasvuun tulee varautua riittävästi, mm. verolainsäädännössä, jotta vakuuksien käsittelyä ei laskettaisi Suomen verotuksessa veronalaisiksi luovutuksiksi.
-
Esityksen sisällön osalta olisi hyvä avata, mitä vaikutuksia asetuksen implementoinnilla on esimerkiksi veroviranomaisten tiedonsaantiin ja viranomaisten väliseen yhteistyöhön, kuten harmaan talouden selvitysyksikön toimintamahdollisuuksiin.
-
Edellä mainittuun liittyen, mitkä ovat asetuksessa mainitut kansallisesti ratkaistavat kysymykset liittyen salassapitovelvollisuuteen ja tietojenvaihtoon. Näiltä osin kyse lienee kansallisesti päätettävästä poliittisesta ratkaisusta.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry