Lausunto laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta

SAK:n lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle
20.08.2018 14:54

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi

Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta.

SAK pitää lakiesitystä pääosin hyvänä ja perusteltuna. SAK ei ota kantaa lausunnossa tietosuojalainsäädännön yksityiskohtiin, kyseisiin asioihin on ottanut lausunnoissaan kantaa muun muassa tietosuojavaltuutettu. SAK haluaa kiinnittää erityistä huomiota muutamaan seikkaan, jotka ovat opinto- ja tutkintorekisterien hyödynnettävyyden ja arkaluonteisten tietojen kannalta tärkeitä.

SAK pitää erittäin tärkeänä, että myös työvoimaviranomaiset voivat hyödyntää rekisteriä. Esityksessä mainitaan nyt vain viranomaiset yleisesti. Vaikka työvoimapalvelujen järjestämisen muodot ovat valmistelussa ja kokonaisuus on monelta kohdin avoin, niin osaamisen kehittämiseen tähtäävät koulutukset tulevat olemaan keskiössä. Rekisteri helpottaa ja nopeuttaa koulutusten ja valmennusten kohdentamista työnhakijan tarpeisiin sekä sopivien työpaikkojen kohdentamista. Helpointa tietojensiirto on toteuttaa yksilön antamalla suostumuksella.

Tulevaisuudessa on syytä harkita vapaan sivistystyön järjestäjien ottamista mukaan rekisteriin. Mukana siirtyvä oppijanumero voisi omalta osaltaan helpottaa siirtymistä vapaan sivistystyön opinnoista esimerkiksi ammatilliseen opintoihin.

Opiskelijan tietojen siirtyminen työpaikalle on perusteltua, mutta siihen sisältyy myös riskejä. SAK pitää tärkeänä, että määritellään tarkasti ketkä työpaikalla pääsevät tietoihin käsiksi. Lisäksi pitää painottaa tietojen luottamuksellisuutta ja siihen liittyvää käsittelyä. Opiskelijan tiedot pitää rinnastaa työntekijän tietoihin. Esimerkiksi oppisopimusopiskelijan kohdalla terveystiedot pitää antaa vain perustelluista syistä ja silloinkin vain koulutuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot. Epäolennaiset ja vanhat terveystilatiedot voivat aiheuttaa sen, että opiskelija jätetään palkkaamatta epäasiallisen syyn takia.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry