Lausunto Kainuun Venäjä-strategian 2020 luonnoksesta
Kainuun liitto
Kauppakatu 1
87100 Kajaani
Hyvänä strategiassa on pidettävä sitä, että se on selkeästi jatko pitkäjännitteiselle kehitystyölle Koillis-Venäjän ja Suomen pohjoisten maakuntien kesken. Strategissa on hyviä avauksia matkailun, kaupan ja logistiikan kehittämiseksi pienen seesteisemmän kauden jälkeen. Venäjän ennakoitavissa oleva talouskasvu antaa hyvät mahdollisuudet eri alojen yhteistyölle ja kasvulle.
Kainuuseen vuonna 1991 avattu kansainvälinen rajanylityspaikka Vartius- Lyttä mahdollistaa liikenteen jatkuvan vilkastumisen alueella. Viisumivapauden toteuttaminen on välttämättömyys Suomen ja Venäjän kasvavalle kanssakäymiselle, myös Vartiuksen rajanylityspaikka hyötyisi viisumivapaudesta. Viisumivapauden mukanaan tuoma vilkastuva liikenne loisi rajalle uusia pysyviä työpaikkoja, jotka ovat tärkeitä koko Itä- ja Pohjois-Suomelle.
Uuden EU-ohjelmakauden Karelia CBC ohjelmaa tulee hyödyntää maksimaalisesti Kainuun alueella. Ohjelman rahoitus on vähintään sillä tasolla kuin Karelia ENPI CBC -ohjelma 2007–2013.
Kainuun kehityksen uhkakuvana on hiipuva väestönkehitys ja huoltosuhteen huolestuttava huonontuminen. Tilastoista käy ilmi, että nuori- ja koulutettu väki jättää Kainuun. Tällainen väestönkehitys vaarantaa strategiassa esitetyt tavoitteen kansainvälisen yritystoiminnan sijoittumisesta alueelle, vaikka se olisi strategisesti tärkeää. Pelkän yritysten houkuttelemisen lisäksi Kainuuseen olisi luotava kestävä työperäisen maahanmuuton strategia myös lähialueita ajatellen. Kainuun houkuttelevuutta on parannettava myös alueen palvelutarjontaa parantamalla, jotta se houkuttelisi muuttajia muualta Suomesta.
Strategiassa esitetty linjaus kehittää Kainuusta Barentsin alueen kauttakulkuväylä Suomeen ja Eurooppaan on oikea. Tällainen kehitys edellyttäisi voimakkaita panostuksia infrastruktuuriin rajalla ja sen läheisyydessä. Ajatus Vartiuksen rajaliikennekeskuksesta on kannatettava, sillä siitä voisi kehittyä liikenteen solmukohta ja tuonti- ja vientikaupan palvelukeskus.
Matkailun merkitys Kainuun kehittämisessä vahvistuu ja mahdollinen viisumivapaus edistää sitä entisestään. Kainuuseen tulee kuitenkin rakentaa uusia palveluja houkuttavuuden parantamiseksi. Kainuulainen luonto ja siihen yhdistetyt laadukkaat kulttuuripalvelut takaavat matkailualan menestyksen maakunnassa. Henkilöliikenteen aloittaminen Kostamuksesta ja sitä kautta Petroskoista on myös kannatettava avaus. Matkailuun on liitettävä päivittäistavarakaupan lisäksi myös muuta palvelumyyntiä. Strategiassa mainitut terveys- sosiaali- ja koulutuspalvelut olisivat hyvä avaus tällä sektorilla.
Koulutuksessa on selkeämmin huomioitava venäjän kielen ja kulttuurin opetus kaikilla kouluasteilla. Venäjänkielisten opetusohjelmien tuonti ammattikorkeakouluun lisäisi sen houkuttelevuutta myös venäläisten opiskelijoiden keskuudessa. Ammatillisessa opetuksessa on varattava kiintiö venäläisille opiskelijoille suorittaa tutkinto Suomessa. Venäläisten opiskelijoiden myötä myös kiinnostus venäjän kieleen saadaan nousemaan.
Strategian kehitysote on oikea, mutta se kaipaa vielä rohkeampia linjauksia tehdä Kainuusta merkittävä portti itään niin matkailun-, kaupan-, liikenteen- kuin kulttuurin alalla. Tämä kaikki edellyttää, että viranomaistahojen lisäksi on myös yritystoiminta saatava sitoutettua voimakkaasti rajat ylittävään kehitystyöhön.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry