Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Lausunto hallituksen esitysluo…

Lausunnot

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta annettavaksi laiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto

Lausuntopyyntönne 772/020/2008 Dnro 772/020/2008

Työ- ja elinkeinoministeriön uudistus on aiheuttanut tarpeen muuttaa sekä lakia että asetusta teknologian kehittämiskeskuksesta. Esitysluonnos on pääpiirteissään oikeansuuntainen. Työministeriöstä siirtyneet työelämän kehittämistä koskevat asiat ovat osittain siirtyneet uuden ministeriön työelämä- ja markkinaosastolle ja osittain Tekesiin. Ministeriöuudistuksen myötä teknologian kehittämiskeskuksen vastuulle siirtyy työelämän kehittämisohjelma Tykes. Yhdistäminen on myönteinen asia, joka vakiinnuttaa työelämän kehittämistoiminnan asemaa. Tavoitteena tulee olla, että työelämän kehittämistoiminnan asema vahvistuu myös lainsäädännön kautta. Tähän mennessähän Tykes- toimintaa ei ole mainittu säädöstasolla.

Lakiesityksen tavoitteena on lainsäädännön selkeyttäminen. Tekesin hallituksen tehtävien siirtäminen lakiin sekä asetuksenantovaltuuksien täsmentäminen ovat perustuslain näkökulmasta tarpeellisia muutoksia eikä SAK:lla ole niihin huomautettavaa.

Lakiesityksessä ei kuitenkaan riittävästi huomioida työelämän kehittämisnäkökulmaa. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet käynnistämässä Tykes-toimintaa ja SAK pitää Tykesin toiminta-ajatuksen säilyttämistä ja edelleen kehittämistä erittäin tärkeänä myös uudistushankkeessa. Tykesille on ollut ominaista yhteistoiminta työnantajan ja henkilöstön kanssa kehittämishankkeissa sekä työmarkkinajärjestöjen asiantuntemuksen käyttö Tykes-toiminnan ohjauksessa. Näistä syistä SAK haluaa kiinnittää erityistä huomiota alla mainittuihin yksityiskohtiin:

Laki Tekes – teknologia ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta

2§ Toiminnan tavoite

Ministeriö ei ehdota pykälään muutoksia. Perusteluna mainitaan se, että Tykes -toiminnan katsotaan ennestään soveltuvan kehittämiskeskuksen tehtäviin, joten sitä ei erikseen laissa mainita. Pykälän mukaan tavoitteena on edistää teollisuuden ja palvelujen kehittymistä teknologian ja innovaatioiden keinoin. SAK katsoo, että keskuksen tavoitteissa tulisi selkeämmin ilmaista, että se edistää myös julkisen sektorin kehittämistä. Tykes on suunnannut kehittämisrahoitusta runsaasti myös julkisen sektorin organisaatioiden kehittämiseen ja tämä tulisi taata uudessa toimintamallissa.

Pykälässä mainitaan tavoitteena, että toiminnan tulee uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, tuottavuutta ja vientiä sekä luoda työllisyyttä ja hyvinvointia. Nykyisen lain perusteluissa mainitaan, että tavoitteena on yhteiskunnan hyvinvoinnin ja vakaan kehityksen edistäminen. Kun keskuksen toiminta laajenee myös työelämän kehittämiseen tulisi tavoitteissa mainita erikseen työelämän laadun edistäminen. Hyvinvointi-käsitettä tulisi laventaa käsittämään myös työhyvinvointi.

Konkreettiset lisäysesitykset 2§: ”Kehittämiskeskuksen toiminnan tavoitteena on edistää teollisuuden ja palveluiden kehittymistä teknologian, innovaatioiden ja työyhteisöjen kehittämisen keinoin. Toiminnan tulee uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, parantaa samanaikaisesti tuottavuutta ja työelämän laatua, lisätä vientiä sekä luoda työllisyyttä ja hyvinvointia.”

3§ Kehittämiskeskuksen tehtävät

Konkreettinen lisäysesitys 3§ 2mom: ”Kehittämiskeskus suorittaa ne teknologia- ja innovaatiopolitiikan sekä työyhteisöjen yhteistoiminnallisen kehittämisen suunnitteluun, selvityksiin, kokeiluun ja seurantaan liittyvät tehtävät, jotka työ ja elinkeinoministeriö sille tulosohjauksessaan antaa tai jotka sille erikseen valtioneuvoston asetuksella säädetään taikka määrätään.”

6§ Hallituksen tehtävät

Pykälässä mainitaan, että rahoitusta myönnetään yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin sekä julkisen tutkimuksen hankkeisiin. Rahoituksen myöntäminen yritysten kehityshankkeisiin on liian suppea. Pykälässä tulisi näkyä se, että rahoitusta voidaan myöntää myös julkisten työorganisaatioiden kehittämishankkeisiin. Se on eri asia kuin julkinen tutkimus.

Konkreettinen lisäysesitys 6§ 2 mom: ”Hallitus päättää kehittämiskeskukselle valtion talousarviossa osoitettujen myöntämisvaltuuksien puitteissa rahoituksen myöntämisestä yritysten ja julkisyhteisöjen tutkimus-, kehitys-, innovaatiohankkeisiin siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään.

Valtioneuvoston asetus Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta annetun asetuksen muuttamisesta

1§ Tehtävät

Luonnoksessa esitetään lisättäväksi uusi 1 momentin 2 a kohta siten, että kehittämiskeskuksen tehtävänä on rahoittaa työelämän innovatiivisia tutkimus- ja kehityshankkeita. Tällä tarkoitetaan ilmeisesti entisen Tykes-toiminnan siirtymistä keskukseen. Ilmaisu on kuitenkin kovin tulkinnanvarainen. Mitä tarkoitetaan innovatiivisilla tutkimus- ja kehityshankkeilla? Perustelutekstissä tulisi tarkemmin määritellä toiminnan sisältö. Mahdollistaako kirjaus Tykes-toiminnan kaltaisen rahoituksen vai rajaako se joitakin alueita pois? Jatkossakin tulisi olla mahdollista rahoittaa työorganisaatioiden kehittämishankkeita, jotka lisäävät hyvinvointia ja sitä kautta tuottavuutta. Tykesin periaatteisiin on kuulunut hankkeiden yhteistoiminnallinen suunnittelu ja käynnistäminen. Yhteistoiminnallisuus tarkoittaa yhteistä valmistelua työnantajan ja henkilöstön kanssa. Kaikkien rahoitettavien hankkeiden ei tarvitse liittyä uuden teknologian kehittämiseen tai käyttöönottoon. Usein organisaatiot tarvitsevat esimerkiksi johtamisen ja yhteisöllisten toimintatapojen kehittämistä ilman, että niihin liittyy uusi tekniikka. Tällainen kehittämistoiminta yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa on edellytys uusien innovaatioiden synnyttämiselle. Perustelutekstissä mainitaan uutena tehtävänä työelämän innovaatioperusteinen kehittäminen. Tämäkin kohta kaipaa tarkempaa määrittelyä, mitä sillä tarkoitetaan.

Konkreettinen muutosehdotus 1§ 2a: ” &#;8230rahoittaa työelämän tuottavuutta ja laatua samanaikaisesti parantavia tutkimus- ja kehittämishankkeita

Yhteenveto

SAK pitää tärkeänä Tekes-lain ja -asetuksen uudistamisessa ja niiden käytäntöön soveltamisessa sitä, että kehittämiskeskuksen tehtävänä on myös työelämän laadun ja työhyvinvoinnin kehittäminen ja että palveluja on mahdollista tarjota myös julkiselle sektorille. Tärkeää on lisäksi se, että työelämän laadun kehittämisrahoitusta voidaan suunnata myös keskiverto- tai sitä huonompiin työpaikkoihin. Tekes-rahoitusta on suunnattu pääasiassa kärkiyrityksiin. Uudistuksen yhteydessä tulee lisäksi huolehtia siitä, että työmarkkinajärjestöt ovat riittävästi osallisina uudessa mallissa. Tykes on syntynyt työmarkkinaosapuolten aloitteesta ja ne ovat vahvasti olleet sen toiminnassa mukana.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry