Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Lausunto hallituksen esitysluo…

Lausunnot

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta kiinteistöverolain ym. muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
PL 28
00023 Valtioneuvosto

VM090:00/2012

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi kiinteistöverolain säännöksiä, jotka velvoittavat 14 pääkaupunkiseudun ja sen kehysalueen kuntaa määräämään rakentamattomalle rakennuspaikalle vähintään yhden prosenttiyksikön yleistä kiinteistöveroprosenttia korkeamman kiinteistöveroprosentin. Korotusta esitetään nostettavaksi vähintään 1,5 prosenttiyksikköön.

Lisäksi laista poistettaisiin säännökset, joiden nojalla mainitut kunnat voivat jättää kantamatta korotettua kiinteistöveroa rakennuspaikalta, joka rajoittuu saman omistajan omistamaan rakennuspaikkaan, jolla sijaitsee omistajan omassa vakituisessa asuinkäytössä oleva asuinrakennus.

SAK pitää tärkeänä toimia, joilla edistetään asuntorakentamiseen kaavoitetun rakennusmaan saamista asuinkäyttöön. Pääkaupunkiseudulla korotettu kiinteistövero rakentamattomille tonteille tehoaa erityisesti pientalotontteihin. Asuntopulan helpottamiseksi tarvitaan myös muita toimia.

Kiinteistövero on hyvä vero, koska sen veropohja eli kiinteistöt ovat liikkumattomia. Kiinteistövero sopii hyvin paikallisen tason veroksi, koska sen tuotto on vakaa. Lisäksi kiinteistövero toimii maksuna kunnallisista infrastruktuuri- ja muista palveluista.

Kiinteistöveron merkityksen kasvaessa tarvitaan myös huojennus- ja lykkäysjärjestelmiä. SAK pitää huolestuttavana sitä, että esitetty muutos nostaisi veroprosentin joissakin kunnissa (Kirkkonummi ja Nurmijärvi) nelinkertaiseksi. SAK:n mielestä muutos tulisi toteuttaa asteittain siirtymäkauden aikana, jotta tonttien omistajilla olisi aikaa sopeutua muutokseen. Erityisesti pienituloisten kiinteistöverotusta tulisi lieventää kohtuuttomissa tilanteissa.

Tuulivoimalaitosrakennelmien ikäalennukseksi ehdotetaan 2,5 prosenttia ja vähimmäisarvoksi 40 prosenttia jälleenhankinta-arvosta muiden voimaloiden tapaan. Kun tuulivoimalan sijaintikuntien kiinteistöverotulot kasvavat, myös kuntien halukkuus tuulivoiman lisärakentamiseen alueellaan kasvaa.

Tässä yhteydessä ei ehdoteta muutoksia pienvoimalasäännökseen, jonka johdosta tuulivoimalarakennelmiin sovelletaan yleistä kiinteistöveroprosenttia, eikä voimalaitosrakennuksien veroprosenttia. Pienvoimaloiden määritelmää arvioidaan uudelleen voimalaitosveron (windfall-vero) valmistelun yhteydessä. Voimalaitosten veroprosentin soveltaminen tuulivoimapuistoihin lisäisi kuntien halukkuutta tuulivoiman lisärakentamiseen entisestään. Toisaalta kiinteistöveroprosentin moninkertaistuminen nostaisi tuulivoiman tuotantokustannuksia, mikä heikentäisi mahdollisuuksia saavuttaa hallituksen tavoitteena olevaa tuulienergian osuuden kasvamista sähköntuotannossa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry