Kuluttajansuojalain uudistustarpeet
Oikeusministeriö
PL25
00023 Valtioneuvosto
OM21/41/2011
Pyydettynä lausuntona SAK ry lausuu seuraavaa. Otsikointi noudattelee arviomuistion otsikkojakoa.
2. Kuluttajansuojalain rakenne
SAK ry kannattaa nykylain selkiyttämistä ja yhdenmukaistamista, jottei jatkossa samoista oikeuskysymyksistä säänneltäisi eri luvuissa osittain eri tavalla. Lain on oltava selkeä, jotta kansalaisen on mahdollista ymmärtää omat oikeutensa kuluttajana.
Vaikka nykylaki on laaja, pidämme perusteltuna, että kuluttajansuojalaki säilytetään nykyisellään eikä hajauteta erillisiksi laeiksi. Eriyttäminen ei helpota kuluttajan näkökulmasta laintulkintaa.
3. Kuluttajansuojalain soveltamisala ja keskeiset käsitteet
Lain käsitteet on syytä yhdenmukaistaa EU:n kuluttajasuojadirektiivin käsitteiden kanssa. Näin vältytään ristiriitaisilta tulkinnoilta mm. EU-tuomioistuimessa.
4. Markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa
Yhtenäinen markkinointilaki on perusteltavissa, mikäli se lisää selkeyttä. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että hinnan ja sen määräytymisperusteiden ilmoittamisen osalta lainsäädäntöä selkiytetään. Direktiivin täytäntöönpanon yhteydessä on harkittava säännösten yhdistämistä ja erillissääntelyn kumoamista.
5. Sopimusehtojen sääntely sekä sopimuksen sovittelu ja tulkinta
Poikkeava kansallinen sääntely lisää kuluttajansuojaa ja SAK ry pitää tätä hyvänä.
6. Kuluttajankauppa
SAK ry katsoo, että käytetyn ja uuden tavaran virheellisyyden tarkastelua tulee selkiyttää laissa. Lisäksi laista olisi hyvä käydä ilmi, miten vastuuaika tuotteen virheiden osalta kytkeytyy vanhentumissäännöstöön. SAK ry suhtautuu kriittisesti oikaisusäännösten muuttamiseen kuluttajalle negatiivisempaan suuntaan. Pienituloiselle kuluttajalle muutos saattaisi aiheuttaa sen, ettei jo alun perin virheellistä tuotetta ole mahdollisuus korjauttaa, jos osa korjauskustannuksista tulisikin kuluttajan maksettavaksi.
Kuluttajansuojalain 5. luku on syytä säilyttää nykyisenlaisena.
9. Kuluttajaluotot
Pikaluottojen osalta lakiin on syytä tehdä tiukennuksia, kuten asettamalla korkokatto.
10. Kuluttajapalvelusopimukset
Lain laajentaminen koskemaan myös henkilöön kohdistuvia palveluita, kuten kauneudenhoitopalveluita, kulttuuri- ja virkistyspalveluita sekä muita kuin valmismatkalain piiriin kuuluvia matkailupalveluita on hyvä ajatus eikä Ruotsin esimerkkiä tarvitse odottaa.
Lain valmistelun yhteydessä on tärkeää kuulla myös ammattiliittoja, jotka edustavat näiden sektorien työntekijöitä.
13. Valvonta ja seuraamukset
Kuluttaja-asiamiehen valvontakeinoja ja –resursseja on lisättävä, jotta valvonta olisi nykyistä tehokkaampaa. Ammattiyhdistysliikkeen on kyseenalaistettava epäeettisesti tuotettujen kulutushyödykkeiden tai palveluiden saatavuus markkinoilla.
Yleistä
SAK ry toivoo, että kuluttajansuojalain uudistamisen yhteydessä voitaisiin lisätä myös kuluttajien mahdollisuuksia tunnistaa tuote tai palvelu, joka on tuotettu eettisesti kestävissä olosuhteissa, kuten työehtosopimuksia noudattaen. Kuluttajalla tulee olla entistä paremmat mahdollisuudet saada selville tuotteiden alkuperämaa sekä raaka-aineiden tiedot.
Verkkokaupan kasvaessa on syytä varmistaa, että laatukriteerit, kuten vaihto-, takuu- ja neuvonta-asiat ovat kuluttajien tiedossa ja esimerkiksi puhelinpalvelua on tarjottava kotimaisilla kielillä, mikäli palveluntarjoajalla on suomenkieliset internetsivut.
Lisäksi olisi syytä pohtia, voidaanko kuluttajan mahdollisuuksia palveluiden hintavertailuun edistää esimerkiksi kokoamalla palveluntuottajien tietoja yhteisiin verkkopalveluihin.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry