Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Koululaisten aamu- ja iltapäiv…

Lausunnot

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan lainsäädännön toimivuus, toiminnan laatu ja muutostarpeet-selvitys

Opetusministeriö
PL 29
00023 Valtioneuvosto

Kirjeenne 26.3.2009 dnro 46/040/2008

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry pitää selvityksen ehdotuksia yleisesti ottaen kannatettavina ja näkee niiden parantavan aamu- ja iltapäivätoiminnan laatua. Ehdotukset myös parantavat työn ja perheen yhteensovittamista. Lisäksi haluamme kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

Selvityksessä todetaan, että toiminnan käyttöä voivat rajoittaa asiakasmaksut. Neljän päivittäisen toimintatunnin maksu voi olla enintään 80 euroa, mutta ylimenevien tuntien osalta enimmäismaksumäärää ei ole säädetty. Kunnat voivat käytännössä määritellä hyvin pienille neljän tunnin ylittäville aikamäärille korkeitakin maksuja. Korkeat maksut rajoittavat tosiasiallista perheiden valintaa lapsen toimintaan osallistumiseksi. Selvityksessä ehdotetaan, että pienituloisten perheiden lasten osallistumisen varmistamiseksi asiakasmaksujen alentamista ja maksuista vapautumisjärjestelmää on kehitettävä. Jatkotyö on aloitettava kiireellisenä.

Aamutoiminnalle todetaan olevan tarjontaa suurempi tarve ja siksi ehdotus koulupäivän yhtenäisen alkamisajankohdan aikaistamiseksi ainakin ensimmäisillä vuosiluokilla on hyvä. Tämä helpottaa myös vanhempien työaikojen suunnittelua. Selvityksessä on kerrottu myös kuinka työajan lyhentäminen osittaisen hoitovapaan avulla on Suomessa vähäistä. Eräs syy tähän on se, etteivät vanhemmat tiedä kuinka he työaikansa järjestäisivät, koska lukujärjestykset annetaan vasta koulun jo alettua. Ilmoitus osittaisen hoitovapaan käytöstä on kuitenkin annettava jo kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. Tieto koulupäivän alkamisajankohdasta auttaa tässä suunnittelussa. Myös selvityksessä todettu osittaisen hoitorahan alhaisuus tulee korjata.

Esitysten mukaan kunnille tulisi velvollisuus järjestää toimintaa kunnassa esiintyvän tarpeen mukaan. Tämä lisäys on tarpeellinen ja tarpeen käsitteellä tässä yhteydessä tulisi olla määritelmä.

Koululaisten kesälomanaikaisen toiminnan sisällyttäminen aamu- ja iltapäivä-toiminnan piiriin on perusteltua. Tällä hetkellä kesälomanaikainen toiminta vaihtelee

kunnittain ja kunnissakin eri vuosien välillä. Toiminnan vakiinnuttaminen helpottaa koululaisten kesän järjestämistä. Vanhempien kesäloma-aika ei riitä kattamaan koulujen loma-aikaa ja yhä moninaisempien työsuhteiden maailmassa vanhemmilla ei välttämättä edes ole vuosilomaa koulujen kesäloman aikana.

Koulunkäyntiavustajien tehtävien yhdistäminen aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tehtäviin on kaikille osapuolille hyvä ratkaisu.

Työajat ovat yhä moninaisempia ja vuoro-, ilta-, yö- ja viikonlopputyötä tekeville vanhemmille eivät riitä normaalit aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisajat. Näiden perheiden mahdollisuutta käyttää vuoropäiväkotien palveluita tai kuntien mahdollisuutta muutoin järjestää pienten koululaisten ilta- ja yöhoito on myös otettava jatkoselvityksen alle.

Lisäksi toteamme, että jäsenliittomme Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on toimittanut oman lausuntonsa ja SAK yhtyy tässä lausunnossa esitettyihin seikkoihin.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry