Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Kansallinen älyliikenteen stra…

Lausunnot

Kansallinen älyliikenteen strategia

Liikenne- ja viestintäministeriö
PL 31
00023 Valtioneuvosto

Lausuntopyyntö 1891/70/2010

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa selvitysmiehen ehdotuksesta kansalliseksi älyliikenteen strategiaksi. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa:

Selvitysmies Harri Pursiaisen ehdotuksessa tavoitteeksi asetetaan liikennepolitiikan uudistaminen 2010-luvulla, johon älyliikenne antaa uusia tehokkaita keinoja. Ehdotuksen mukaan valtioneuvosto antaisi periaatepäätöksen kansallisesta älyliikenteen strategiasta ja seuraavan hallituksen ohjelmassa tulisi linjata hallituksen älyliikenteen tavoitteet. Selvitysmiehen ehdotus sisältää myös ehdotuksen älyliikenteen visiosta vuodelle 2020.

Selvitysmiehen ehdotuksessa on käyty laajasti läpi älyliikenteen toteuttamiseen liittyviä seikkoja liikennejärjestelmän eri osien näkökulmasta. Samalla on arvioitu mahdollisuuksia liikennejärjestelmän sujuvuuden, ympäristöystävällisyyden ja turvallisuuden kehittämiseen. Tavoite parantaa liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta älyliikenteen avulla on SAK:n mielestä oikea. Ehdotukseen sisältyy monia tärkeitä ja kannatettavia kohtia. Ehdotuksessa on kuitenkin myös osia, jotka vaativat jatkovalmistelussa selkeyttämistä ja osin myös uudelleenarviointia.

Raportin keskeinen ongelma on se, että älyliikenteen kehittämiselle asetetaan hyvin suuria odotuksia jopa niin, että älyliikenteeseen satsaamalla voitaisiin jättää perinteisesti liikennepolitiikkaan kuuluvat uusinvestoinnit ja ylläpito vähemmälle. Liikennepolitiikan uudistuksissa viime vuosina keskeisenä tavoitteena on ollut siirtyminen pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaan. Tähän tähtää myös hallituksen liikennepoliittinen selonteko. Pitkäjänteisyyteen kuuluu keskeisesti riittävä rahoitus uusiin hankkeisiin ja väylien ylläpitoon.

Määrärahojen riittämättömyys ja jälkeenjääneisyys erityisesti väylien ylläpidossa on yleisesti tiedossa. Toimiva älyliikenne ei voi toteutua, jos väyliä ei pidetä kunnossa. Liikennepolitiikan keskeisen huomion siirtäminen älyliikenteen avulla liikenneverkon rakentamisesta ja ylläpidosta asiakkaiden matkojen ja kuljetusten toimintaan voi toteutua vain sillä edellytyksellä, että väylien rakentamisesta ja ylläpidosta huolehditaan riittävästi.

Ehdotuksessa on nostettu esiin mahdollisuus tasoristeysonnettomuuksien ehkäisemiseen lähettämällä varoitus lähestyvästä junasta tasoristeystä lähestyvään autoon. Kestävämpi ratkaisu tasoristeysonnettomuuksien vähentämiseen saadaan aikaan vähentämällä tasoristeyksiä. Älyliikenteen käyttöönotto tuo paljon mahdollisuuksia, mutta niitä ei pidä kuitenkaan liioitella ainakaan uusinvestointien ja väylänpidon perinteisten tehtävien poistajana.

Selvitysmiehen ehdottaman liikennepolitiikan neliporrasmallin vaarana on se, että yliarvioidaan mahdollisuudet vaikuttaa liikenteen kysyntään Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa. Ehdotusten taustalla lienee raportin johdannossa todettu ajatus siitä, että globalisaation myötä Suomen tuotantorakenne muuttuu raskaasta perusteollisuudesta kohti palveluyhteiskunnan tuotantoa. Teollisuudessa on tapahtunut ja tulee tapahtumaan muutoksia. Suomen menestyminen globaalissa taloudessa perustuu kuitenkin myös jatkossa korkeaan osaamiseen ja siihen liittyvien koneiden, laitteiden ja palvelujen tuottamiseen, joiden kuljettamiseen tarvitaan toimivaa liikennejärjestelmää.

Älykkään liikennejärjestelmän avulla liikenteen valvontaa ja seurantaa on mahdollista parantaa monella tavalla. Selvitysmiehen ehdotusten jatkovalmistelussa on kiinnitettävä enemmän huomiota siihen, miten älykkäiden järjestelmien avulla voidaan parantaa liikenteen piirissä toimivien työntekijöiden työsuojelua valvomalla esimerkiksi työaika-määräysten noudattamista.

Älyliikenteen seitsemän periaatteen osalta SAK toteaa, että periaatteeseen numero kaksi pitäisi lisätä se, että moni kansalainen on liikenteessä myös työntekijänä. Suomen väestörakenteen muutoksesta johtuen monilla aloilla kilpaillaan tulevaisuudessa työelämään tulevista pienemmistä ikäluokista. Jatkovalmistelussa tulee kiinnittää huomiota myös siihen, miten tähän haasteeseen voidaan vastata parantamalla alan työoloja ja siten alan houkuttelevuutta älyliikenteen strategian avulla.

Logistiikka-alalla on hyviä kokemuksia työmarkkinaosapuolten yhteistyöstä alan tulevaisuuden kysymysten pohdinnassa. Asioita on käsitelty muun muassa osapuolten toimialavuoropuhelussa ja logistiikkafoorumissa. Selvitysmies ehdottaa perustettavaksi älyliikenteen strategian ohjausta varten älyliikenteen neuvottelukuntaa. SAK pitää tärkeänä, että neuvottelukunnassa on myös palkansaajapuolen riittävä edustus.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry