Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Käännetty arvolisäverovelvolli…

Lausunnot

Käännetty arvolisäverovelvollisuus rakennusalalla

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto
PL 28
00023 VALTIONEUVOSTO

Lausuntopyyntönne 1.12.2009 VM 159:00/2009

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:n lausunto valtiovarainministeriön muistiosta 30.11.2009, koskien käännettyä arvonlisäveroverollisuutta rakennusalalla. Jostakin syystä SAK ei sisältynyt niiden tahojen joukkoon, joilta valtiovarainministeriö lausuntoa 1.12.2009 päivätyllä kirjeellä pyysi. Tämä on sikäli yllättävää, että SAK on jo viime vuosikymmenen lopulla, kun Hollanti nyt puheena olevaan järjestelyyn siirtyi, kannattanut samansuuntaisen järjestelyn käyttöönottoa myös Suomessa.

Nyt lausuttavana oleva muistio ei sinänsä ota kantaa esitetyn järjestelmän puolesta, vaan &#;8221selvityksen tarkoituksena on saada tarkempi kuva käännetyn verovelvollisuuden tehokkuudesta veropetosten vähentämisessä sekä sen vai- kutuksista verotuottoon, verovalvontaan sekä verovelvollisten ja verohallinnon hallinnollisiin kustannuksiin.” Poliittisella tasolla järjestelmään on kuitenkin jo sitouduttu, ja tulkintamme mukaan lausuminen koskee käytännössä jo valitun järjestelmän toimeenpanoa.

Muista maista saatujen tietojen perusteella ongelmia voi tulla toimialan rajaamisessa. Kaikissa niissä maissa joissa kyseinen järjestelmä on voimassa, rajausta on aika ajoin pitänyt tarkistaa. Siten siihen on syytä varautua myös Suomessa. Aiemmin SAK on myös esittänyt vastaavantyyppisen järjestelyn toimivuuden selvittämistä mm. laivanrakennusteollisuudessa. Muistion luvun 2 perusteella tätä mahdollisuutta ei ole harkittu. SAK:n mielestä tämäkin mahdollisuus olisi tässä yhteydessä syytä selvittää.

Toinen ongelma koskee rakennusalan käännetyn arvonlisäveromenettelyn yhteyttä muihin rakennusalan toimiin, kuten luvussa 5 mainitut urakoitsijoita ja työntekijöitä koskevat neljännesvuosi-ilmoitukset ja toimenpiteet tilaajavastuulain mukaisen toiminnan tehostamiseksi. Ne ovat kokonaisuus, jonka toimivuudella on vaikutusta myös käännetyn arvonlisäveromenettelyn toimivuuteen. Tilaajavastuulain toimeenpanoa koskevan tutkimuksen mukaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten keskuudessa vastuut on mielletty varsin puutteellisesti.

Muistion sivulla 27 todetaan realistisesti, että käännetty verovelvollisuus ei poista kuittikauppaa ja harmaata taloutta rakennusalalla. Sen rinnalla on jatkossa tehtävä aktiivista verotarkastustoimintaa ja kehitettävä mm. valvontakeinoja ja lisättävä viranomaisten toimivaltuuksia harmaan talouden vastaisen toimintaohjelman esittämällä tavalla. SAK:n mielestä on tärkeää, että tämän kokonaisuuden valvontaan satsataan erityisesti käännetyn arvonlisäveromenettelyn toimeenpanon ensimmäisinä vuosina, jotta väärien käytänteiden vakiintuminen voitaisiin minimoida. Muistion sisältämä ehdotus siirtymäajan valvontatoiminnan voimavaroista, 60 miestyövuotta kolmen vuoden aikana, on varsin perusteltu. Mutta voimavarojen tarve siirtymäajan jälkeen on syytä arvioida vasta siirtymäajan loppupuolella.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry