Ihmiskauppalainsäädännön muutostarpeiden arviointi ja muutosten valmistelu oikeusministeriön hallinnonalalla
Oikeusministeriö
PL 25
00023 Valtioneuvosto
OM 12/41/2011
Suomen Ammattiliitojen Keskusjärjestö SAK ry kannattaa muistiossa tehtyä esitystä kuitenkin siten, että myös sosiaali- ja terveysministeriön edustaja nimettäisiin perustettavan työryhmän jäseneksi. Perustelemme tätä sillä, että työelämän viranomaisvalvonta kuuluu työsuojeluvastuualueelle. Työsuojelun osaamista tältä alueelta on myös syytä lisätä. Tämän vuoksi olisi hyvä, että työryhmän varsinaisena jäsenenä olisi myös valvonnasta vastaava viranomainen.
Asetettavassa työryhmässä on syytä arvioida ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi annetun direktiivin 2 artiklan lisäksi myös seuraavia artikloita:
- Ihmiskauppa ja työsyrjintä kytkeytyvät usein harmaaseen talouteen. Tämän vuoksi olisi syytä pohtia oikeushenkilöille määrättävien seuraamusten laajentamista (6 artikla).
- Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa on todettu, että selvitetään ja valmistellaan rikoshyödyn perinnässä sovellettavaa käänteistä todistustaakkaa (s. 16). Implementoinnin yhteydessä voi olla syytä ottaa tämä huomioon (7 artikla).
- On tärkeää, että uhrien mahdollisuus saada oikeutta on tosiasiallisesti eikä vain muodollisesti turvattu. Oikeusaputoimistojen mahdollisuus ja kyky antaa oikeusapua eivät kuitenkaan välttämättä ole sellaisia, että direktiivin 12 artiklan vaatimukset täyttyisivät. Ihmiskaupan vastainen ohjausryhmä on suositellut, että selvitetään ”mahdolliset tavat lisätä työmarkkina- ja kansalaisjärjestöjen tiedotus- ja toimintamahdollisuuksia ihmiskaupan ja muun hyväksikäytön havaitsemiseksi ja uhrin oikeuksien vahvistamiseksi” (Ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toimeenpanon arviointi sekä suositukset ihmiskauppaa koskevan lainsäädännön sekä toimenpiteiden kehittämiseksi, s. 53). Implementoinnin yhteydessä on syytä pohtia myös tätä esitystä.
- Työperäiseen ihmiskauppaan liittyy poikkeuksetta maksamattomia palkkasaatavia. Implementoinnin yhteydessä olisi syytä varmistaa, että uhrilla on tosiasialliset mahdollisuudet saada saatavansa (17 artikla).
- Direktiivin tehokas toteuttaminen vaatii mm. koulutusta ja valvontaa. Myös näiden toteutumista on syytä tarkastella (18 artikla).
Suomen Ammattiliitojen Keskusjärjestö SAK ry nimeää edustajakseen perustettavaan työryhmään lakimies Anu-Tuija Lehdon (anu-tuija.lehto@sak.fi, p. 040 7781080).
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry