Hallituksen esitysluonnos laiksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista
Liikenne- ja viestintäministeriö
Kirjaamo
PL 31
00023 Valtioneuvosto
Kirjeenne 5.11.2008 nro 1862/2008
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa lakiesitysluonnoksesta, joka koskee lakia vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.
Esitetyllä lailla korvattaisiin voimassa oleva laki sähköisistä allekirjoituksista. Säännösten tavoitteena olisi luoda perustason edellytykset luotettavalle vahvan sähköisen tunnistamisen palveluiden tarjonnalle Suomessa. Vahva sähköinen tunnistaminen kohdistuisi luonnollisten henkilöiden tunnistamiseen. Vahvan sähköisen tunnistamispalvelun tarjoajia valvoisi Viestintävirasto, jolle Suomeen sijoittuneiden tunnistamispalvelujen tarjoajien tulisi tehdä ilmoitus.
Ehdotettu muutos selkeyttäisi lainsäädäntöä ja loisi nykyistä paremmat mahdollisuudet sähköisten tunnistamispalvelujen kehittämiselle. Samalla lisääntyisivät mahdollisuudet laajentaa sähköisesti käytettävä palveluja ja sähköisen asioinnin käyttöä.
Esitysluonnoksen perusteluissa todetaan, että Suomi on viime vuosina menettänyt asemansa tietoyhteiskuntakehityksen edelläkävijänä. Merkittävä syy tähän on sähköisten palvelujen ja sähköisen asioinnin palvelujen hidas kehittyminen palvelujen tarjonnan ja niiden käytön osalta. Suomessa ei ole laajasti otettu käyttöön sähköistä henkilökorttia. Tämä olisi käytännössä edellyttänyt sähköisen henkilökortin jakamista kaikille kansalaisille. Virossa sähköinen henkilökortti on käytössä lähes jokaisella kansalaisella. Suomessakin tulisi edelleen arvioida sähköisen henkilökortin laajaan käyttöönottoon liittyviä hyötyjä ja haittoja.
Sähköisen asioinnin palveluja on viime aikoina otettu käyttöön myös sosiaaliturvajärjestelmissä. Muun muassa monet SAK:laiset työttömyyskassat ovat lisänneet mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin. SAK kiinnittää huomiota siihen, että jakelulistan mukaan lausuntoa esityksestä ei ole pyydetty keskeisiltä lakisääteisen sosiaaliturvan toimijoilta kuten Eläketurva-keskukselta, Tapaturmavakuutuslaitosten liitolta ja Työttömyyskassojen Yhteisjärjestöltä.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry