Hallituksen esitys valtion talousarvioksi (HE 122/2006 vp) vuodelle 2007
Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Työministeriön hallinnonala
Työvoimapolitiikan toimeenpano
SAK on pääosin tyytyväinen työvoimapolitiikan toimeenpanoon varattuihin määrärahoihin. Työhallinnossa on viime vuosina toteutettu useita uudistuksia (työmarkkinatuen uudistus, muutosturvan toimintamalli ja TUPO 2 -ehdotukset), joiden toimeenpano jatkuu ensi vuonna. Määrärahatasoa voidaan pitää riittävänä. Keskeinen haaste ensi vuonna on löytää työttömille työnhakijoille, erityisesti vaikeasti työllistyville tarkoituksenmukaisia aktiivitoimia. Tänä vuonnakin työvoimapolitiikan toimeenpanon määrärahoja jää käyttämättä.
Budjettiesityksessä työvoimapolitiikan toimeenpanon määrärahat ovat vuoden 2006 tasoa, huomioiden kuitenkin työttömyyden laskun. Toimeenpanon määrärahat suuntautuvat aiempaa voimakkaammin aktiivitoimiin. Vuoden 2006 aikana työvoimapoliittisten aktiivitoimien piirissä arvioidaan olevan keskimäärin noin 97 000 henkilöä ja aktivointiasteen nousevan 28 prosenttiin työttömistä ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä olevista. Työvoimakoulutuksessa on keskimäärin 25 000 henkilöä ja työllistettynä lähes 47 000 henkilöä.
Budjettiehdotuksessa on huomioitu TUPO 2 -työryhmän ehdotukset. Näitä toimia varten ehdotetaan 14,22 miljoonan euron lisäystä määrärahoihin. Tällä saavutetaan keskimäärin 4 750 henkilön lisäys toimenpiteisiin. TUPO 2 -työryhmän ehdotusten valmistelu jatkuu syksyn aikana kolmikantaisessa työryhmässä. Työryhmän ehdotusten mukaisesti palkkatuen käyttöä yksityisissä yrityksissä on jo helpotettu. Erityisesti ensi vuonna olisi syytä keskittyä työryhmän ehdotuksista välityömarkkinoiden kehittämiseen ja osana tätä parantaa myös sosiaalisten yritysten toimintaedellytyksiä.Työmarkkinatukiuudistusta jatketaan siten, että vuonna 2007 aktiivitoimenpiteiden piirissä on noin 4 000 henkilöä enemmän.
Työvoimatoimistolle annetaan oikeus myöntää harkinnanvaraista muuttoavustusta enintään 700 euroa muuttajaa kohti. SAK pitää muuttoavustusta tarpeellisena uudistuksena ja tämä osaltaan voi helpottaa työn perässä muuttamista. Työmarkkinajärjestöjen esityksessä avustus koski vain muutosturvan piiriin kuuluvia henkilöitä. Asiaa koskevassa lakiesityksessä muuttoavustus on laajennettu koskemaan muutosturvan piiriin kuuluvien henkilöiden lisäksi työmarkkinatukeen oikeutettuja henkilöitä. SAK:n olisi pitänyt ensisijaisena laajentaa muuttoavustus koskemaan myös työttömyysturvan piirissä olevia henkilöitä, koska työmarkkinatuella oleville voidaan maksaa matka-avustusta. Muutosturvan piiriin kuuluvista arviolta 2000 työnhakijaa saisi vuosittain muuttoavustusta. Hallituksen talousarvioesitykseen varataan tähän tarkoitukseen 1,4 miljoonaa euroa.
Liikkuvuusavustuksen korvaustaso nostetaan 0,21 euroon/km nykyisestä 0,15 eurosta/km. Työmarkkinatukea saavien matka-avustusta maksetaan neljältä kuukaudelta nykyisen kahden kuukauden sijasta.
Maahanmuuttopolitiikan keinot käyttöön kohtaanto-ongelman lieventämisessä
Vaikeasti työllistettävien maahanmuuttajien oppisopimuskoulutusta painotetaan. Työvoimatoimistoja ohjataan koulutuksen hankintavaiheessa panostamaan maahanmuuttajien koulutukseen.
TYKES -ohjelman määrärahat vuoden 2006 tasolle, mutta jälkeenjääneisyys ohjelmakaudeksi sovittuun tasoon kasvaa
Budjettiriihessä TYKES -määrärahat palautettiin vuoden 2006 tasolle. Aikaisempi VM:n esitys olisi pienentänyt palkkamomenttia (34.01.23) 61 % ja toimintamomenttia (34.01.63) 20 %. Nyt TM:n momentille 34.01.23 ehdotetaan 3,3 milj. &#;8364, joka on sama kuin vuoden 2006 budjettimääräraha. TM:n momentille 34.01.63 ehdotetaan 8,3 milj. €, joka myös on sama kuin vuoden 2006 budjetissa.
Jälkeenjääneisyys TYKES -ohjelman alkuperäiseen suunnitelmaan vuosille 2003-2009 kasvaa budjettiriihessä tehdyistä korjauksista huolimatta, sillä suunnitelmassa edellytettiin resurssien kasvua ohjelman loppukautta kohden. SAK:n näkemyksen mukaan valtiovalta on sitoutunut resurssoimaan ohjelman suunnitelman mukaisena vuosille 2003-2009 sekä henkilöresurssien (maksettu momentilta TM 34.01.23, tarvittava taso n. 3,5 milj. € vuodelle 2007) että toimintamenojen (mom. TM 34.01.63 tarvittava taso vuodelle 2007 noin 10 milj.€ vuodelle 2007) osalta.
SAK pitää TYKES -ohjelmaa (2003-2009) ja sen edeltäjiä uusina avauksina työelämän yhteistoiminnalliseen kehittämiseen. TYKESin suunnittelu tapahtui komikantayhteistyönä. Toiminnan jatkuvuuden kannalta määrärahojen turvaaminen on välttämätöntä.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Työsuojelupiirit
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä laajentaa työsuojelupiirien tehtäviä huomattavasti. Piirit tulevat valvomaan ehdotettua lakia ja vastaavat myös selvitysvelvollisuuden laiminlyöntitapauksissa seuraamusjärjestelmän toteutumisesta määräämillään päätöksillä. SAK pitää tärkeänä, että työsuojelupiireille tulee ensi vuonna 11 uutta virkaa tähän työhön.
SAK ja EK ovat myös toimittaneet yhteisen kirjeen valtiovarainministeriölle työsuojelupiirien toimintaedellytysten varmistamiseksi. VM:n mukaan työsuojelupiireihin ei sovelleta valtion tuottavuusohjelmaa lähivuosina. Tästä periaatteesta on laajentuneiden tehtävien takia myös pidettävä kiinni.
Prosenttivähennystä esitetään edelleen
Ansioturvan mukaisten sairaus- ja työttömyysvakuutuksen päivärahoja sekä tapaturmakorvauksia esitetään leikattavaksi ns. prosenttivähennyksellä myös vuonna 2007.
SAK on vaatinut prosenttivähennyksestä luopumista ja esittänyt sen poistamista asteittain.
Perhevapaauudistus vuoden 2007 alusta
Sosiaalipoliittisesti hallituksen budjettiesitystä voidaan pitää varsin hyvänä. Työmarkkinajärjestöjen sopima perhevapaauudistus toteutetaan vuoden 2007 alusta lukien. Äitiyspäivärahaa korotetaan 56:lta ja isille maksettavaa vanhempainrahaa 50:ltä ensimmäiseltä päivältä, työnantajalle maksettavaa vuosilomakorvausta korotetaan sekä ns. isäkuukauden käyttöä joustavoitetaan. Lisäksi pidennetään adoptiovanhempien vanhempainrahakautta.
Saana Siekkinen
koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry