Hallituksen esitys uudeksi kemikaalilaiksi sekä laeiksi rikoslain, terveydenhuoltolain, ympäristönsuojelulain sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 Valtioneuvosto
STM012:00/2011
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle uudeksi kemikaalilaiksi sekä laeiksi rikoslain, terveydenhuoltolain, ympäristönsuojelulain sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain muuttamisesta. Esityksen taustalla on viime vuosina Euroopan Unionin kemikaalilainsäädännössä tapahtuneet muutokset, jotka edellyttävät Suomen lainsäädännön ja valvonnan tarkastelua. EU-tason sääntely on muuttunut asetuspohjaiseksi. Asetuksilla säädetään suoraan yrityksiä velvoittavat säännökset eikä niitä täytäntöönpanna enää erikseen kansalliseen lainsäädäntöön.
Lakiuudistusta valmistelleen työryhmän raportissa todetaan, että kansallisesti säädetään EU-asetusten mahdollistamat poikkeukset EU-asetusten noudattamisesta, kansallisten viranomaisten tehtävät asetusten valvonnassa ja toimeenpanossa sekä EU-asetusten toiminnanharjoittajan velvoitteiden rikkomista koskevat rangaistussäännökset. Työryhmän esityksen mukaan kemikaalilaista tulisi valvontalaki, jossa päätettäisiin valvontaviranomaisista oikeuksineen ja velvollisuuksineen.
Tällä hetkellä valvontaviranomaisia on useita ja toimivaltojen rajat ovat osin päällekkäisiä ja epäselviä. Uudella lailla kemikaalien markkinavalvontatehtävät keskitetään Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes). SAK pitää tätä markkinavalvonnan keskittämistä kannatettavana. Keskittämisellä pystyttäneen turvaamaan nykyistä paremmin valvonnan hyvä laatu. SAK pitää tärkeänä, että Tukesille taataan riittävät resurssit valvonnan toteuttamiseen, jottei synny harmaita kemikaalimarkkinoita, joilla uuden EU-säätelyn velvoitteita ei yritetä edes noudattaa.
Esityksen mukaan Suomen ympäristökeskus valvoisi eräiden EU-asetusten sekä kansainvälisten sopimusten maastavientiä koskevien säännösten noudattamista. Tulli valvoisi maahantuonnin, maastaviennin ja kauttakulun edellytysten täyttymistä ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoisivat edelleen kemikaalin käytön olosuhteita. Kunnilta poistuisi nykyiset markkinavalvontatehtävät. Tähän työnjakoon SAK:lla ei ole huomauttamista.
Työsuojeluviranomaisten osalta jatkossa valvonta kohdistuisi työnantajan ja vastaavan loppukäyttäjän velvollisuuksiin. Työsuojeluviranomaiset voivat olosuhdevalvonnan yhteydessä huomata myös muita valvonnan kannalta tärkeitä seikkoja ja on tärkeää, että työsuojeluviranomaiset voivat tarvittaessa puuttua näihin. SAK:n mielestä on tärkeää, että tältä osin käytettävissä on selkeä ohjeistus. Tämä ohjeistuksen tarve koskee niin 8§:n työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuutta ja kuin väliaikaista kieltoakin. SAK haluaa korostaa tässä yhteydessä, että työpaikkojen olosuhdevalvonnassa on oltava käytettävissä riittävästi kemikaaliturvallisuuteen perehtyneitä työsuojelutarkastajia, jotta mahdolliset kemikaalilainsäädännön rikkomukset havaittaisiin.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry