Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (Yhdistelmädirektiivin täytäntöönpano)
Sisäasiainministeriö
PL 26
00023 Valtioneuvosto
SM011:00/2012
SAK: kannattaa direktiivin lähtökohtaa, jonka mukaan kaikkia työntekijöitä – kansalaisuudesta ja työntekijästatuksesta riippumatta – on kohdeltava yhdenvertaisesti. Ulkomaiselle työvoimalle tulee taata samat työehdot kuin paikallisille työntekijöille. Säällinen työ, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kuuluvat kaikille. Ulkomaisten työntekijöiden käyttäminen halpatyövoimana ja kaksien työmarkkinoiden lisääntyminen eivät ole hyväksyttäviä.
SAK pitää hyvänä kolmansista maista tulevien työntekijöiden maahanpääsyä koskevien menettelyjen yhdenmukaistamista ja yksinkertaistamista. Yhdistelmäluvan perusidea toimii kuitenkin Suomessa jo nykyisin, sillä oleskelulupa ja siihen liittyvä työnteko-oikeus merkitään samaan asiakirjaan. Myönteisenä SAK pitää lupakäsittelyjen nopeuttamista – direktiivi edellyttää neljän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta säätämistä työnteon perusteella tehdyille hakemuksille. Käsittelyaikojen lyhentäminen edellyttää työlupa-asioiden kanssa toimivien viranomaisten resurssien lisäämistä, muuten tavoitteet eivät toteudu.
Direktiivin täytäntöönpanon yhteydessä kannattaa ottaa huomioon, että käytännössä oleskelulupaa ei helposti peruutettaisi vaikka sen perusteena oleva työnteko päättyisi. Työn päättyminen ei tule maahanmuuttoviranomaisen tietoon ennen mahdollisen jatkolupahakemuksen tekoa, koska työnantajilla ei ole velvollisuutta ilmoittaa viranomaisille ulkomaisen työntekijän työsuhteen päättymisestä. Järjestelmän mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi onkin kiinnitettävä erityistä huomiota viranomaisyhteistyön kehittämiseen, tietojen vaihtoon ja eri rekisterien integrointiin. Välttämätöntä on direktiiviä koskevan tiedotuksen tehokas hoitaminen ja Kelan virkamiesten kouluttaminen, jotta järjestelmän toiminta voidaan turvata. Ulkomaisten työntekijöiden asemaa koskevia direktiivejä alkaa olla jo runsaasti ja se saattaa aiheuttaa sekaannusta. SAK korostaa myös valvonnan ja seurannan merkitystä ja niiden resursoinnin parantamista.
Yhdistelmälupadirektiivin 12 artiklan mukaan kolmansista maista tulleita työntekijöitä on kohdeltava yhdenvertaisesti oleskelujäsenvaltion kansalaisten kanssa sosiaaliturvan saamisessa. Tämän vuoksi sosiaaliturvan ehtona ei voida vaatia vakituista asumista. Tältä osin direktiivi sopii huonosti yhteen Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan kanssa. SAK ei ota tässä lausunnossa yksityiskohtaisesti kantaa direktiiviin vaikutuksiin asumisperusteiseen sosiaaliturvaan, vaan keskittyy siihen sitten, kun erillinen lakipaketti sosiaaliturvamuutoksista tulee lausunnoille.
Lausuntopyynnössä työmarkkinajärjestöjä on pyydetty ottamaan kantaa esityksessä annettuun arvioon siitä, kuinka suurta henkilömäärää direktiivin edellyttämät muutokset tulisivat koskemaan. Viranomaiset ovat esittäneet sangen varovaisia arvioita siitä, kuinka monen kolmansien maiden kansalaisen voisi arvioida direktiivin puitteissa olevan sosiaaliturvan etujen piirissä kuitenkaan asumatta vakituisesti Suomessa. SAK:n näkemyksen mukaan henkilömäärä olisi todennäköisesti suurempi. On kuitenkin vaikeaa arvioida, miten paljon enemmän kolmansien maiden kansalaisia mahdollisesti tulisi lakimuutoksen jälkeen Suomeen tai millaisia vaikutuksia sillä olisi työmarkkinatilanteeseen.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry