Hallituksen esitys kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamiseksi
Sosiaali- ja terveysministeriö
Vakuutusosasto
PL 33
00023 Valtioneuvosto
Viite: Lausuntopyyntö 10.10.2007
Kansaneläkelaitoksen hallintoa selkeytettiin ja nykyaikaistettiin vuoden 2002 alussa voimaan tulleella uudistuksella. Tarkoituksena oli, että hallituksen päätösten toimeenpanosta ja operatiivisesta johtamisesta vastaisivat pääjohtaja ja johtajat. Toiseksi uudistus korosti Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen tehtävää laitoksen toiminnan valvomisessa.
Kansaneläkelaitoksen valtuutetut ovatkin toteuttaneet valvontatehtäväänsä aktiivisesti. Tätä osoittaa se, että valtuutetut oman arviointinsa tueksi hankkivat laitoksen valvontatilintarkastajalta ja laitoksen tilintarkastajien puheenjohtajalta arvion nykyhallinnon toimivuudesta.
Mainitut selvityshenkilöt katsovat 2.3.2007 päivätyssä muistiossaan muun muassa, että Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan ja hänen sijaisensa ei tulisi olla hallituksen jäseniä, ja että pääjohtajan asemaa ja tulosopimusmenettelyä tulisi selkeyttää. Edelleen selvityshenkilöt katsoivat, että Kansaneläke-laitoksen työjärjestyksen vahvistaminen tulisi säätää hallituksen tehtäväksi.
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamista koskevan hallituksen esityksen valmistelu on siis käynnistynyt valtuutettujen aloitteesta ja em. selvityshenkilöiden muistion perusteltujen esitysten pohjalta. SAK puuttuu lausunnossaan vain keskeisimpiin muutosesityksiin.
Nyt lausunnolla olevassa luonnoksessa hallituksen esitykseksi on selvityshenkilöiden tekemiä muutosesityksiä otettu huomioon. Nimenomaan hallinnon selkeyden ja vastuusuhteiden kannalta on perusteltua, että Kansaneläkelaitoksen hallituksessa ei ole jäseninä laitoksen pääjohtaja tai muu johtaja. Lisäksi esitys selkeyttää valtuutettujen ja hallituksen välistä työnjakoa.
Kaikilta osin luonnos ei kuitenkaan täytä hallinnollisen selkeyden vaatimusta. Lain 9 §:ään ehdotettava uusi 3 momentti pääjohtajan tehtävistä ei vastaa selvityshenkilöiden näkemystä pääjohtajan ja hallituksen toimivaltasuhteiden selkeyttämisestä. Luonnoksen mukaisesti kirjoitettu ehdotus siirtäisi tosiasiallisesti hallituksen valtaa pääjohtajalle ja mitätöisi samalla pyrkimyksen vastuusuhteiden selkeyttämisestä. Tästä syystä on välttämätöntä, että kyseinen lainkohta valmistellaan uudelleen.
Koska hallituksen esitys perustuu Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen pyytämiin erittäin asiantunteviin arviointeihin, olisi tärkeätä, että lakiesityksen perusteluissa nyt tehtyä laajemmin siteerattaisiin em. selvityshenkilöiden näkemyksiä.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry