Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Hallituksen esitys julkisesta …

Lausunnot

Hallituksen esitys julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta

Luonnos 14.10.2013

Työ- ja elinkeinoministeriö

Yleistä

Luonnoksessa on todettu, että hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä yhteistyössä keskeisten työmarkkinajärjestöjen kanssa. Ministeriössä järjestettiinkin työkokeiluun liittyvien mahdollisten muutosten osalta kaksi tapaamista, joiden lopputuloksena oli, ettei muutoksia näiltä osin tehdä. Nyt lausuttavana olevia esityksiä ei käsitelty kokouksissa tai muutoin yhdessä, joten SAK:n näkemyksen mukaan maininta yhteistyössä valmistellusta esityksestä tulisi näin ollen poistaa.

Lomautusten, irtisanomisten ja osa-aikaisten työsuhteiden vaikutus työkokeilun järjestämiseen ja palkkatukeen

SAK kannattaa ehdotettuja muutoksia, jotka ottaisivat nykyistä paremmin huomioon työnantajan työsopimuslain mukaisen velvollisuuden tarjota työtä irtisanomilleen, lomauttamilleen tai palveluksessaan oleville osa-aikaisille työntekijöille. Hallituksen esityksen mukaisesti ehdotetut säännökset turvaisivat nykyistä paremmin työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden asemaa ja estäisivät osaltaan näiden korvaamisen työkokeiluun osallistuvilla tai palkkatuella palkattavilla henkilöillä.

Palkkatuella katettavat palkkauskustannukset

Esityksen pääasiallisen sisällön kohdassa palkkatukea koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkkatukea voitaisiin maksaa, vaikka palkkauskustannukset jäisivät alle sen, mitä kuukaudessa maksettaisiin palkkatuen perustukena. Tämä lause johti aluksi väärinkäsitykseen, jonka mukaan palkkatukea ehdotetaan maksettavan ylikompensoituna. Muutosehdotuksen selkeyttämiseksi tähän kohtaan olisi hyvä kirjata lause palkkatuen maksamisesta työaikaan suhteutettuna tms.

Esitys on todettu ministeriön puolelta lisätyn toimeenpanossa havaittujen ongelmien korjaamiseksi. Asiassa on kyse toimeenpanon ongelmasta liittyen myönnön ja maksamisen säännösten kohtaamattomuudesta. Toisaalta kyse on tässä säännöksen muuttamisen yhteydessä myös periaatteellisesta asiasta.

Hallituksen esitysluonnoksessa on todettu säännöksen estävän palkkatuen maksamisen sellaiseen osa-aikaiseen työsuhteeseen, jossa työehtosopimuksen mukainen palkka on melko matala ja työsuhteen tuntimäärät ovat alhaiset. Palkkatuen maksaminen edellyttää, että työntekijälle maksettava bruttopalkka on tänä vuonna vähintään n. 540 euroa kuukaudessa.

SAK toteaa palkkatuen euroraja olevan jo nyt hyvin alhainen. Palkkatuen maksamisen edellytyksenä on työehtosopimuksen mukaisen palkan maksaminen. Työehtosopimusten mukaisilla palkkaluokilla kuukausipalkka on alhaisimmillaan noin 1 400 euroa kuukaudessa. Palkkatuen nykyisellä 540 euron minimirajalla on siis mahdollista tehdä matalapalkkaisia osa-aikaisia töitä noin 12 tuntia viikossa; noin puolitoista päivää viikossa tai muutamia tunteja päivässä.

SAK:n näkemyksen mukaan palkkatuen myöntäminen pääsääntöisesti työsuhteisiin, joissa työaika on vähintään 85 prosenttia alan säännöllisestä työajasta, on edelleen oltava vahvasti lähtökohtana. Palkkatukea voi olla tarkoituksenmukaista myöntää myös osa-aikaisiin töihin, etenkin jos työntekijällä haluaa näin työskennellä alentuneen työkyvyn vuoksi. Näin ollen osatyökykyisten osalta vähäisempien, esim. 10 viikkotunnin tekeminen ja tukeminen voi olla perusteltua.

Hallituksen esitysluonnoksessa on kuitenkin todettu myös, että nuorisotakuun toimeenpanon yhteydessä on tullut esille tilanteita, joissa palkkatuen myöntäminen nuoren työllistämiseksi osa-aikaiseen työsuhteeseen olisi ollut tarkoituksenmukaista, mutta säännös olisi estänyt palkkatuen maksamisen.

SAK ihmettelee suuresti TE-toimistoissa ilmennyttä ongelmaa ja laajemmin myös palkkatuen toimeenpanoa nuorten osalta. Ammatillisesti koulutettujen nuorten työelämään siirtymisen tukemisen väylä todettiin vuoden vaihteen muutosten yhteydessä olevan palkkatuettu työ. Sama viesti tuli myös nuorisotakuutyöryhmästä. Palkkatuetun työn tarkoituksena on nuorten osalta lähtökohtaisesti tukea siirtymistä pidempikestoisiin töihin – tämä on myös nuorisotakuun periaate.

Nuoria ei tulisi vain iän perusteella ohjata hyvin vähäisiin osa-aikatöihin palkkatuella tuettuna. Alle 540 euron kuukausipalkka tai jopa vajaan päivän työ viikossa ei tue todellista nuorten työelämään siirtymistä. SAK ei kannata eurorajan poistoa ja tätä kautta myös minimituntien poistamista nuorten osalta. Mikäli työantaja tarjoaa nuorella vain muutamia työtunteja viikossa, kyse ei myöskään ole tuottavuuden alentumasta, jonka vuoksi työnantajaa tulisi palkkatuen kautta tukea. Tämä näkemys tulisi kirjata vahvemmin myös TE-toimistojen ohjeistukseen.

Työnhaun uusimisesta luopuminen

Työnhaun uusimisesta luopuminen on työttömien näkökulmasta kannatettavaa. Työnhaun jatkuva uusiminen on joidenkin työttömien osalta tuntunut jopa turhalta pompottelulta.

Ehdotuksen mukaan työnhaun uusimisen sijaan henkilön työnhaun voimassa olo edellyttäisi jatkossa, että henkilö asioisi työ- ja elinkeinoviranomaisen kanssa viranomaisen asettamassa määräajassa ja edellyttämällä tavalla. Mikäli työtön ei ota yhteyttä sovittuna aikana, on esitykseen kirjattu menettelystä seuraavan edelleen työnhaun voimassaolon päättyminen. TE-toimiston osalta yhteydenoton laiminlyönti on kuitenkin kirjattu esitykseen liian väljästi; jos toimisto ei jostain syystä ota yhteyttä.

SAK:n näkemyksen mukaan hallituksen esityksessä tulisi vahvistaa myös TE-toimistojen vastuuta yhteydenpitoon. Ilman vastuita tilanne voi johtaa siihen, että yhteydenottoja jää tekemättä aikaan tai resursseihin vedoten. Tällöin työttömän oikeus palveluihin saattaa vaarantua, ajankohtainen palvelutarpeen tilanne ei ole tiedossa eikä asiakkaita ohjata palvelulinjoilta toisille.

SAK haluaa painottaa työttömien henkilökohtaisen ja kasvokkaisen asiakaspalvelun tarvetta. Nämä palvelut on turvattava myös jatkossa.

Maahanmuuttajan alkukartoitus

SAK yhtyy hallituksen esityksen näkemykseen, jonka mukaan maahanmuuttajan alkukartoitus vastaa luonteeltaan julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaista asiantuntija-arviointia. Alkukartoitukseen osallistumisesta voi aiheutua maahanmuuttajalle ylimääräisiä matka- ja yöpymiskustannuksia, joiden korvaaminen on perusteltua. Erityisen arvokkaana SAK pitää muutokseen liittyvää työttöminä työnhakijoina olevien maahanmuuttajin yhdenvertaisen kohtelun edistämistä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry