Hallituksen esitys eräiden radiotaajuuksien huutokaupoista annetun lain muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeriö
kirjaamo@lvm.fi
LVM/915/03/2012
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausumaan luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden radiotaajuuksien huutokaupasta annetun lain (462/2009) muuttamisesta (”huutokauppalaki”) siten, että huutokauppalakiin ja Viestintäviraston huutokauppaa koskevaan määräykseen tehtäisiin vain taajuuspoliittisen Valtioneuvoston (VN) periaatepäätöksen edellyttämät välttämättömät muutokset. Lisäksi lain muutoksella pyritään siihen, että huutokauppa järjestettäisiin teknisesti vastaavalla tavalla kuin vuoden 2009 kokeiluhuutokauppa mukaan lukien valtioneuvoston taajuuspoliittisessa periaatepäätöksessä tehdyt linjaukset.
VN:n periaatepäätöksellä linjattiin maaliskuussa, että digitaalisen 800 MHz:n matkaviestinverkon toimiluvat myönnettäisiin taajuushuutokaupalla. Periaatepäätökseen on lisäksi kirjattu, että hallitusohjelman mukaisesti valmisteltava tietoyhteiskuntakaari sisältäisi mahdollisuuden hyödyntää huutokauppaa toimilupia muille taajuusalueille myönnettäessä.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry lausuu kantanaan asiasta seuraavaa:
Kuten SAK totesi jo taajuuspoliittisesta periaatepäätöslausumisen yhteydessä, kannattaa se valtioneuvoston esitystä, jonka mukaan taajuustoimilupien ns. kauneuskilpailusta voitaisiin siirtyä huutokauppaan. Radiotaajuudet ovat niukka resurssi, joiden käyttöoikeuksilla on merkittävää taloudellista arvoa. Taajuuksien tehokas ja tarkoituksenmukainen käyttö hyödyntää parhaimmillaan koko yhteiskuntaa. Läpinäkyvyyden lisäksi huutokauppamallin etuna on tehokas resurssien allokointi.
Huutokauppaa järjestettäessä on viranomaistoimin kuitenkin huolehdittava sen toteuttamisen tasapuolisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta kaikille osallistujille. Mahdollisuuksien mukaan on pyrittävä siihen, etteivät suuret monikansalliset yhtiöt saa liian määräävää asemaa taajuuksia huutokaupattaessa.
Esitetyssä lain muuttamisessa siirrytään toteuttamaan periaatepäätöstä. Teknisesti esitys pyrkii vain välttämättömiin lainmuutosesityksiin ja joustavuuteen, mikä on kannatettavaa.
Hallituksen esitysluonnos on hyvin perusteltu. Siinä on myös huomioitu toteuttamisvaihtoehtojen osalta riittävällä tavalla se, että yhdellä operaattorilla ei ole mahdollista saada itselleen muita huomattavasti leveämpää taajuuskaistaa eli monopoliasemaa. Palvelun käyttäjän näkökulmasta on vastaavasti oleellista, että verkkoluvan kattavuus saadaan mahdollisimman laajaksi. Onkin tärkeää, että osalle myönnettävistä taajuuksista asetettaisiin riittävän tiukka ehto, jonka mukaan toimiluvan mukainen verkko on rakennettava siten, että se kattaa Manner-Suomen väestöstä käytännössä kaikki maksimissaan viiden vuoden kuluttua toimilupakauden alkamisesta.
Taloudellisten vaikutusten osalta luonnoksessa todetaan, että valtion budjetista on jo jouduttu tukemaan laajakaistan rakentamista 66 miljoonalla eurolla, koska teleyritykset ovat rakentaneet laajakaistaa passiivisesti muille kuin kaupallisesti kannattaville alueiille. Toivottavasti siirtyminen huutokauppaan vaikuttaa siten, että radiotaajuuksien myötä valtio saa laajakaistatoiminnasta myös voittoja.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry