EU:n osakkeenomistajien eräiden oikeuksien käyttämisestä julkisesti noteeratuissa yhtiöissä annetun direktiivin (2007/36/EY) täytäntöönpano Suomessa – luonnos hallituksen esitykseksi
Oikeusministeriö
PL 25
00023 Valtioneuvosto
Lausuntopyyntönne 8.10.2008 OM 26/41/2007
Oikeusministeriö on valmistellut muutoksia osakeyhtiölakiin, arvopaperi-markkinalakiin ja vakuutusyhtiölakiin. Muutoksien tarkoitus on saattaa kansallinen lainsäädäntö vastaamaan EU:n direktiivin (2007/36/EY) vaatimuksia annetussa määräajassa eli 3.8.2009.
Kyse on lainsäädännöstä, jossa lisätään osakkeenomistajien oikeuksia, tiedonsaantia ja asiamiehen käyttömahdollisuuksia. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan direktiivin vaatimuksia on tulkittava siten, että niiden tarkoituksena on helpottaa erityisesti kansainvälisten osakesijoittajien oikeuksia. Tavoitteena on lisätä avoimuutta ja vahvistaa hyvää hallintotapaa.
Laajoja muutoksia Suomen lainsäädäntöön muutosesitykset eivät merkitse, sillä jo nyt kansallinen lainsäädäntömme pääosin täyttää direktiivin vähimmäis-vaatimukset. Direktiivin vaatimukset toteutettaisiin tekemällä muutoksia osakeyhtiölakiin ja arvopaperimarkkinalakiin. Myös vakuutusyhtiölakia esitetään muutettavaksi siten, että asiamiesten käytön rajoittaminen kiellettäisiin ja että osakeyhtiölain kokousten vähimmäiskutsuaikaa koskevat säännökset koskisivat myös vakuutusosakeyhtiöitä. Molemmat vakuutusyhtiölain muutokset koskisivat vain sellaisia vakuutusyhtiöitä, joiden osake on julkisen kaupankäynnin kohteena.
Oikeusministeriö pyysi maaliskuussa 2008 lausuntoja laatimastaan direktiivin implementoinnin arviomuistiosta. SAK:n lausunnossa todettiin tuolloin, että olisi erityisesti yhteispohjoismaisten yhtiöiden kannalta perusteltua selvittää muiden Pohjoismaiden linjaukset direktiivin täytäntöönpanosta koskien erityisesti yhtiökokouskäytäntöjä. Hallituksen esitysluonnoksen perusteluissa on todettu, että direktiivin täytäntöönpano on kaikissa jäsenmaissa kesken, ja että yksityiskohtaisista suunnitelmista ei ole tarkkoja tietoja. Edelleen perustelujen mukaan Ruotsissa ollaan päätymässä joltakin osin erilaiseen linjaan kuin on kaavailtu Suomessa ja nyt lausunnolla olevassa luonnoksessa hallituksen esitykseksi.. Hyödyllistä olisi, että vielä ennen hallituksen esityksen antamista selvitettäisiin tarkemmin, miten direktiivin täytäntöönpano tullaan tekemään erityisesti Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa.
Eduskunnan käsiteltävänä on parhaillaan HE 66/2008, jonka mukaan Suomessa vakuutusvalvonnan ja rahoitustarkastukset viranomaiset yhdistetään Finanssi-valvonnaksi. Direktiivin edellyttämän lainsäädännön täytäntöönpano merkitsee lisää tehtäviä uudelle valvontaviranomaiselle, jonka voimavarat ja erityis-osaaminen on turvattava tehtäväkentän koko alueella.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry