Esitys opiskelijarekisterilain ja koulutusta koskevien lakien sekä yhteishakuasetuksen muuttamisesta
Opetus- ja kulttuuriministeriö
PL29
00023 Valtioneuvosto
OKM/24/010/2013
Pyydettynä lausuntonaan opiskelijarekisterilain ja koulutusta koskevien lakien sekä yhteishakuasetuksen muuttamista kokevaan esitykseen Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK toteaa seuraavaa.
Esitys sisältää ehdotuksia opiskelijavalinnan yhtenäistämisestä, yhteishaun ulkopuoliseen koulutukseen hakeutumisen muutoksista, Oppijan verkkopalvelun käyttöönotosta sekä näistä seuraavista lainsäädännöllisistä muutoksista mm. opiskelijavalintarekisterilakiin, korkeakoulujen valtakunnallisesta tietovarannosta ja ylioppilastutkintorekisteristä annettuun lakiin sekä ammatillisen ja lukiokoulutuksen osalta yhteishakuasetukseen, lukiolakiin ja ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin sekä perusopetuslakiin.
SAK pitää ehdotuksia pääosin oikeansuuntaisina ja kannatettavina. Koulutukseen hakeutumisen yksinkertaistaminen ja sujuvoittaminen on koulutukseen hakeutujan ja koulutuksen järjestäjän kannalta perusteltua. Ehdotukset kytkeytyvät oleellisesti hallitusohjelman kirjauksiin nuorisotakuun ja siihen liittyen koulutustakuun toteuttamiseen. Ne edistävät osaltaan oikeiden opintopolkujen löytymistä ja sitä kautta koulutuksen läpäisyä ja työelämään siirtymistä.
Ehdotukseen liittyy kuitenkin henkilötietojen kannalta merkittäviä ongelmia kun on kyse tiedonkeruusta vapaan sivistystyön piirissä harjoitetuista yhteiskunnallisista ja ammattiyhdistysopinnoista. Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee yhteistyössä alan koulutuksen järjestäjien kanssa selvittää, miten ongelmilta vältytään.
Oppijan verkkopalvelu
SAK näkee myönteisenä Oppijan verkkopalvelukokonaisuuden osalta esitetyt toimet. Koulutukseen liittyvän tiedon, eri oppilaitosten koulutustarjonnan sekä haku- ja valintapalveluiden kokoaminen yhdeksi helposti saavutettavaksi sähköiseksi kokonaisuudeksi on kannatettavaa ja helpottaa koulutukseen hakeutumista.
Opiskelijavalintarekisteri
Esitys sisältää muutoksia opiskelijavalintarekisterilakiin. Muutoksen jälkeen nykyisen kolmen osarekisterin sijaa käytössä olisi kaksi osarekisteriä: korkeakoulujen hakurekisteri sekä ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen hakurekisteri. Esitykseen liittyy ehdotukset rekisteriin tallennettavista tiedoista, niiden luovuttamisesta ja säilyttämisestä sekä korkeakoulujen valtakunnallisesta tietovarannosta. SAK katsoo, että ehdotukset selkeyttävät valintaprosessia.
Ehdotukset valtakunnallisen tietoverkon kehittämisestä ja kytkemisestä osaksi kansallisen todennetun osaamisen rekisteriä ovat kannatettavia. Tämä selkeyttäisi etenkin aikuisopiskelijoiden asemaa ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista.
Esitys oppijanumerosta voisi selkeyttää opiskelijan identifiointia etenkin henkilöillä, joilla ei ole suomalaita henkilötunnusta. Ennen oppijanumeron käyttöön ottoa olisi syytä selvittää mahdolliset päällekkäisyydet olemassa oleviin tunnistemenettelyihin.
SAK haluaa kuitenkin muistuttaa, että todennetun osaamisen rekisterin ja oppijanumeron käyttöön otossa on varauduttava ongelmallisiin kysymyksiin kun verkkopalvelu kehittyy koskemaan myös vapaatavoitteisia, vapaan sivistystyön piirissä harjoitettuja opintoja. Vapaan sivistystyön puitteissa osallistutaan yhteiskunnalliseen koulutukseen sekä ammattiyhdistyskoulutukseen.
Henkilötietolain 11§:n mukaan arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on kielletty. Lain mukaan arkaluonteisina tietoina pidetään henkilötietoja, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan henkilön yhteiskunnallista, poliittista tai uskonnollista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista. SAK katsoo, että ammattiyhdistyskoulutusta koskevien tietojen kerääminen todennetun osaamisen rekisteriin muodostuisi henkilötietolain kannalta kyseenalaiseksi.
Uudet yhteishakumenettelyt
Opiskelijavalinnoissa on tarkoitus ottaa käyttöön uusia yhteisiä hakumenettelyjä, jotka laajenisivat koskemaan myös nykyisin yhteishaun ulkopuolisia koulutuksia. Ensi vaiheessa uuden yhteishakumenettelyn piiriin tulisivat perusopetuksen lisäopetus eli kymppiluokka, ammatillisen koulutuksen ohjaava ja valmistava koulutus eli ammattistartti sekä maahanmuuttajille annettava peruskoulutukseen valmistava koulutus. Lisäksi muutos koskisi maahanmuuttajien ja muiden vieraskielisten lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta. Yhteishaun piiriin ehdotetaan liitettäväksi muun valmistavan ja valmentavan koulutuksen ohella myös kotitalousopetus.
SAK yhtyy esityksen perusteluihin. Tieto yhteishaun ulkopuolisista koulutuksista ja niiden hakuajoista on tällä hetkellä hajanaista ja vaikeasti hahmotettavaa. Uudistus selkeyttäisi ja yksinkertaistaisi koulutukseen haketutumista ja opiskelija valintaan liittyvä menettelyä, kun yhteisten hakumenettelyiden avulla henkilö voisi hakea yhdellä hakemuksella useampiin perusopetuksen jälkeisiin valmentaviin koulutuksiin. SAK kannattaa menettelyn ensisijaisuutta esityksessä mainituissa ryhmissä, joilla perusopetuksen jälkeen on vaikeuksia koulutukseen hakeutumisessa tai muutoin tarve lisävalmiuksien hankkimiseen jatko-opintovalmiuksien saavuttamiseksi.
Ehdotus sisältää muutoksia opiskelijavalintaan liittyen. Täydennyshakua ehdotetaan poistettavaksi. Sen sijaan koulutuksen järjestäjät voisivat yhteishaun tulosten jälkeen täyttää vapaaksi jäävät aloituspaikat oppilaitoksissa suoraan lisähakujen kautta. Ehdotus sisältää muutoksia myös hakutoiveiden osalta. Nykyisen viiden hakutoiveen sijaa voisi oppilaaksi hakeutuja esittää enintään kolme hakutoivetta. Kun vuosittain yhteishaussa hakee keskimäärin 100 000 opiskelijaa, jotka esittävät kesimäärin kolme toivetta, toisi muutos selkeyttä hakemusten käsittelyyn ja vapauttaisi resursseja opetuksen järjestäjän osalta. SAK pitää esitystä kannatettavana, sillä se vastaisi paremmin jo vallitsevaa käytäntöä ja lieventäisi käsittelyn byrokratiaa.
Ammatillinen aikuiskoulutus
Ammatillisena aikuiskoulutuksena annettava koulutus ei toistaiseksi ole mukana yhteishaussa eikä yhteisissä hakumenettelyissä. Ehdotuksen mukaan myös ammatillisessa aikuiskoulutuksessa olisi mahdollisuus käyttää ammatillisesta koulutuksesta annetun lain kanssa yhteneviä opiskelijavalinnan päätöksentekoa koskevia menettelyjä.
SAK katsoo, että ammatillisen aikuiskoulutuksen erityispiirteet tulee huomioida hakeutujapalveluiden ja oppilaaksi valinnan osalta. Oppijan verkkopalvelun tarjoamat mahdollisuuden ovat kannatettavia tiedonsaannin ja keskitetyn hakeutumisen näkökulmasta. Koska ammatillisen aikuiskoulutuksen tarkoitus on edistää työurien jatkuvuutta ja työelämän muutoksissa tarvittavaa ammatillista liikkuvuutta, on koulutukseen hakeutumisen oltava joustavaa ja opiskelijavalintojen tarkoituksenmukaisia. Tämän vuoksi SAK pitää ehdottoman tärkeänä, että ammatilliseen aikuiskoulutukseen tulee jatkossakin voida hakeutua joustavasti ilman yhteishakuun liittyviä rajoituksia.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry