Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Ehdotus yliopistojen rahoitusm…

Lausunnot

Ehdotus yliopistojen rahoitusmallin tarkistamiseksi vuodesta 2015 alkaen

Vahvemmat kannusteet koulutuksen ja tutkimuksen laadun vahvistamiselle: ehdotus yliopistojen rahoitusmallin tarkistamiseksi vuodesta 2015 alkaen

Opetus- ja kulttuuriministeriö
PL 29
00023 Valtioneuvosto

OKM/13/040/2013

Yleistä

OKM asettama työryhmä on laatinut ehdotuksen laatunäkökulman vahvistamiseksi yliopistojen rahoitusmallissa. Työryhmä ei ehdota muutoksia nykyisen rahoitusmallin perusrakenteeseen. Koulutusosion laatunäkökulman vahvistamiseksi työryhmä ehdottaa, että opiskelijapalaute-rahoitustekijä otetaan osaksi yliopistojen rahoitusmallia vuodesta 2015 alkaen.

Työryhmä ehdottaa, että opiskelijoiden nopeampaa valmistumista tukevan lukuvuodessa vähintään 55 opintopistettä suorittaneiden osuus -rahoitustekijän painoarvoa ei vähennetä malliin otettavan opiskelijapalauterahoitustekijän vaan osuutta nostetaan hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjauksen toteuttamiseksi.

Työryhmä ehdottaa, että laatunäkökulman vahvistamiseksi tutkimusosiossa julkaisu-foorumihankkeen tuottama julkaisujen tasoluokitus otettaisiin käyttöön vuodesta 2015 alkaen. Julkaisufoorumin mukainen tasoluokitus pisteytettäisiin rahoituksen laskennassa siten, että laatunäkökulma vahvistuu siirtymäkaudella vuosina 2015–2016 ja vielä voimakkaammin vuodesta 2017 alkaen.

Opiskelijapalaute

SAK pitää opiskelijapalautteen huomioimista rahoitustekijänä perusteltuna. On tärkeää huomioida yksittäisen opiskelijan suoritusten lisäksi opiskelijan kokemukset opetuksen laadusta ja tarjolla olleista tukipalveluista. Pidämme 3 % osuutta tarkoituksenmukaisena opiskelijapalautteen kaltaiselle laadulliselle mittarille.

Kandipalaute-kyselyn kysymykset vaikuttavat tarkoituksenmukaisilta sekä riittävän yleisiltä, jottei yliopistojen mahdollisuus toteuttaa opetusta tai opintojen ohjausta parhaaksi näkemällään tavalla kärsi. 13 kysymystä on sopiva määrä analysoitavaksi sekä myös opiskelijan vastattavaksi. Opiskelijapalautteen huomioiminen rahoituksessa voi kannustaa yliopistoja kehittämään toimintaansa myös analysoimalla palautteen kautta saatua yhteismitallista dataa.

Opiskelijapalautteen laskentamekanismi

Laskentamekanismi on nähdäksemme tarkoituksenmukainen. Laadullisen mittariston luonnin ja ylläpitämisen kannalta on tärkeää, ettei järjestelmästä luoda liian raskasta. Siksi on perusteltua että jokaisen kysymyksen painoarvo on yhtä suuri ja tarkasteluväli riittävän pitkä. Tavoitteena on kuitenkin yliopiston toiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen siten, että se palvelisi opiskelijan tarpeita entistä paremmin.

Koulutusosion rahoitustekijöiden painoarvojen muutokset

Malliin uutena tulevaa opiskelijapalaute-rahoitustekijää (3 %) ja hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti nykyisestä vahvistettavaa 55 opintopistettä suorittaneiden osuus -rahoitustekijää (aiempaan + 1 prosenttiyksikköä) vastaavat vähennykset tehtäisiin koulutusosion tutkintomääriin perustuvista rahoitustekijöistä. Jatkossa 6 % yliopistojen valtion kokonaisrahoituksesta kohdennettaisiin alempien korkeakoulututkintojen perusteella nykyisen 9 % osuuden sijaan ja 14 % ylempien korkeakoulututkintojen määrän perusteella aiemman 15 % rahoitusosuuden sijaan.

SAK pitää koulutusosion rahoitustekijöiden painoarvojen muutoksia pääosin hyvänä. 55 opintopisteen suorittaneiden rahoitustekijän vahvistaminen on perusteltua tehdä alempien korkeakoulututkintojen rahoitusosuutta pienentämällä, koska opintopistesuoritteen rahoitustekijä painottuu opiskelun alkupäähän. Näin ollen rahoitus tukee tasapainoisesti opintojen suorittamista ja valmistumista.

Työryhmän ehdotuksessa todetaan, ettei pitkäaikaista kokemusta ja tilastopohjaista tietoa 55 opintopistettä suorittaneet -rahoitustekijän vaikutuksista yliopistojen toimintaan vielä ole. Ehdotuksessa kuitenkin viitataan siihen, että tähän asti saadut kokemukset viittaavat siihen, että opintopistetekijään perustuva rahoitusosuus on jo nykytasossaan yliopistoille erittäin merkittävä ja vauhdittanut opintoprosessien kehittämistä. Yliopistot ovat kehittäneet opetusjärjestelyjä, kurssitarjontaa sekä lisänneet ympärivuotisen opiskelun mahdollisuuksia.

SAK katsoo, että positiivisista viitteistä huolimatta 55 opintopistettä suorittaneiden rahoitustekijän vaikutuksia olisi syytä tutkia perusteellisesti, kunhan kokemukset rahoitustekijästä karttuvat. SAK pitää tärkeänä, ettei nopeaan valmistumiseen kannustava osuus rahoituksessa johda osa-aikaopiskelijoiden ja aikuisopiskelijoiden opiskelun vaikeutumiseen yliopistoissa.

Julkaisufoorumin ottaminen rahoituksen laskennan perusteeksi sekä siirtymäkauden käyttö

Työryhmä esittää, että julkaisujen perusteella määräytyvä rahoitus laskettaisiin yhdessä 13 % kokonaisuudessa, mikä varmistaa kannusteet laadukkaalle julkaisutoiminnalle. Voimassa olevassa rahoitusmallissa julkaisut jaetaan kahteen kiintiöön: kansainvälisten referee-julkaisujen kiintiöön (9%) sekä muiden tieteellisten julkaisujen kiintiöön (4%). Työryhmä on todennut, että kahden kiintiön malli sisältää riskin kannustinvaikutusten heikkenemisestä.

SAK pitää perusteltuna julkaisujen perusteella määräytyvän rahoituksen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi sekä julkaisufoorumin ottamista rahoituksen laskennan perusteeksi. Työryhmä katsoo, että tiedeyhteisön laatima julkaisukanavien tasoluokitus (Julkaisufoorumi) soveltuu hyvin laadulliseksi rahoitustekijäksi. Julkaisufoorumin luokittelu kattaa kaikki tieteenalat.

SAK katsoo, että siirtymäkausi on perusteltu tilanteessa, jossa tulevien vuosien rahoitus perustuu vuosien 2011–2013 laadittuihin julkaisuihin. Yhdymme työryhmän näkemykseen siitä, ettei rahoitustekijän muutos saa siirtymäkaudella muuttaa yliopistojen välisiä rahoitussuhteita kohtuuttomasti.

Tutkimuksen laadun korostaminen ja muiden julkaisutasojen huomioiminen rahoitustekijänä

SAK toteaa, että tavoitteet tutkimuksen laadun parantamiseksi olivat tärkeä syy rahoitusmallin tarkistamiselle. Siksi on perusteltua muuttaa julkaisufoorumin tasoluokkien kertoimia vuodesta 2017 lähtien laatua vahvemmin korostaviksi.

SAK pitää perusteltuna työryhmän esitystä muiden kuin vertaisarvioitujen tieteellisten julkaisujen pisteyttämistä rahoituslaskennassa kertoimella 0.1 riippumatta em. julkaisujen julkaisufoorumin mukaisesta tasoluokasta.

Muut työryhmän ehdotukset

SAK pitää tärkeänä, että opiskelijapalautekyselyn jatkuvuus turvataan ja UNIFI ry ja Opetus- ja kulttuuriministeriö sopivat työnjaosta palautteen kehittämiseksi työryhmän esittämällä tavalla. Kannatamme myös työryhmän ehdotusta opiskelijapalautteen aineiston julkistamisesta kaikkien tiedontarvitsijoiden hyödynnettäväksi.

SAK kannattaa ehdotusta julkaisufoorumin mahdollisten muutosten tekemisen rytmittämistä korkeakoulujen rahoituskauden nelivuotiseen sykliin.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry