Ehdotus tuulivoiman syöttötariffiksi
Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto
Kirjeenne 8.4.2009 TEM269:00/2008
Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa ehdotuksesta tuulivoiman syöttötariffiksi. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.
Syöttötariffityöryhmän taustalla on hallituksen ilmasto- ja energiastrategia, jossa tavoitteeksi asetettiin uusiutuvan energian tukitoimien uudistaminen ja uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön syöttötariffin käyttöönottamista. Työryhmä esittää väliraportissaan, että Suomessa otettaisiin käyttöön tuulivoimalle markkinaehtoinen takuuhintajärjestelmä. Tariffitaso määriteltäisiin hallinnollisesti. Työryhmän ehdotus tariffiksi on 83,5 &#;8364/MWh ja tariffi olisi voimassa 12 vuotta.
Tuulivoiman syöttötariffi on yksi keino pyrittäessä lisäämään uusiutuvan energian tuotantoa. EU:n ilmasto- ja energiapaketti asettaa Suomelle erittäin vaativan tavoitteen uusiutuvan energian käytön lisäämisestä. Uusiutuvan energian lisääminen 38 prosenttiin energian loppukulutuksesta vuoteen 2020 mennessä merkitsee uusiutuvan energian lisäämistä yli 30 TWh:lla. Tuulivoiman lisäystavoitteeksi hallituksen strategiassa on asetettu kokonaistehon nosto nykyisestä 143 MW:sta noin 2000 MW:iin samassa ajassa. Tällöin vuotuinen sähkön tuotanto tuulivoimalla olisi noin 6 TWh.
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteen rinnalle otettu tavoite uusiutuvan energian lisäämisestä on osittain ristiriitaista, koska energian tuotantotapa, joka on keino päästöjen vähentämiseen on nostettu samanarvoiseksi tavoitteeksi. Tuulivoiman rakentamista edistämällä voidaan lisätä päästövapaata energian tuotantoa. Tuulivoiman lisärakentaminen luo uusia työpaikkoja. Merkittävää on myös tuulivoimalaitteiden rakentaminen vientiin.
Suomen uusiutuvien energiamuotojen osuudesta tuottaa selvästi suurimman osuuden metsäteollisuus. Tätä osuutta ei käytännössä voida korvata esimerkiksi tuulivoimalla. SAK korostaa sitä, että tästäkin syystä on tärkeää pitää huolta metsäteollisuuden toimintaedellytyksistä muun muassa turvaamalla kohtuuhintainen energian- ja puunsaanti.
Tuulivoiman syöttötariffi on tarkoitus rahoittaa sähkön käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Työryhmän loppuraportissa on tarkoitus käsitellä tiettyjen käyttäjäryhmien helpotuksia syöttötariffin maksamisessa. SAK kiinnittää huomiota väliraportissa esitettyihin näkökohtiin siitä, että helpotuksia arvioitaessa on otettava huomioon käyttäjäryhmien asema uusiutuvan energian tuottajana ja syöttötariffien maksuvelvoitteiden heikentävä vaikutus uusiutuvan energian uusinvestointeihin. Erityisen tärkeää on se, että kansainvälisillä markkinoilla toimiva energiaintensiivinen teollisuus ei voi siirtää lopputuotteiden hintoihin kansallisesti määräytyviä maksuja. Kestävää kehitystä ei ole se, jos tuulivoiman lisärakentaminen tapahtuu tukieuroilla, jotka rahoitetaan työpaikkoja luovan teollisuuden kustannuksella. Metsä- ja metalliteollisuuden taakkaa syöttötariffijärjestelmässä on kevennettävä, ettei niiden kilpailukyky joudu kohtuuttomien paineiden alle uuden järjestelmän vuoksi.
Työryhmä on käynyt läpi erilaisia tariffin toteuttamisvaihtoehtoja. Näistä työryhmä on valinnut ehdotuksekseen markkinaehtoisen takuuhinnan, jonka tariffitaso asetettaisiin hallinnollisesti. Raportin mukaan eurooppalaisissa järjestelmissä tariffitaso on asetettu hallinnollisesti ja tässä on sekä onnistuttu että epäonnistuttu. Liian korkeaksi asetettu tariffitaso mahdollistaa rakentamisen heikoillekin paikoille. Toisena vaihtoehtona olisi tariffitason määritteleminen kilpailuttamalla. Onnistunut kilpailutus on vaativa tehtävä, mutta työryhmän kuulemien taloustieteen asiantuntijoiden mukaan se olisi markkinoiden toimivuuden kannalta suositeltavin ratkaisu. Tariffin kilpailuttamista tulisikin vielä selvittää.
Työryhmän väliraportti on hyvä läpikäynti tuulivoiman syöttötariffin käyttöön liittyviin moniin eri näkökohtiin. Työryhmä ei kuitenkaan ole perustellut kovin tarkasti sitä miksi on päädytty esittämään juuri tätä mallia. Raportissa ei ole pohdittu pohjoismaisten sähkömarkkinoiden mahdollisuuksia tuulivoiman lisäämisessä.
Uuden tuulivoimakapasiteetin rakentamista tukevat järjestelyt eivät saa olla pysyviä ja niiden tulisi olla markkinaehtoisia. Tukijärjestelmiin tulisi sisältyä myös kannuste toiminnan tehostamiseen myös laitoksen käyttöaikana.
Tuulivoiman syöttötariffin on oltava kustannustehokas ja markkinaehtoinen. On luotava edellytyksiä kannattavalle yritystoiminnalle ja työllisyydenparantamiselle. Pääsääntöisesti ei pitäisi tukea kaupalliseen vaiheeseen edennyttä teknologiaa, koska tuotannollisen toiminnan tuet vääristävät kilpailua.
Tuulivoimalat on suunniteltu normaalisti 20 vuoden käyttöä varten, mutta takuuaika on yleensä enimmillään 5 vuotta. Tuulivoiman lisäämiseen liittyy siten myös merkittäviä teknologiariskejä.
Suomessa tuulivoimalla on mahdollista tuottaa nykyistä enemmän uusiutuvaa energiaa. Parhaimmat tuuliolosuhteet ovat rannikoilla. Raportissa on todettu, että sisämaan olosuhteet ovat keskimäärin heikommat kuin vähemmän metsäisissä maissa. Merituulivoiman resurssi on suuri, mutta sen rakentaminen on puolestaan selvästi kalliimpaa. Suomen tuuliolosuhteita ei tunneta vielä riittävästi ennen kuin tuuliatlas valmistuu vuoden 2009 lopussa. Syöttötariffijärjestelmää koskevat lopulliset päätökset tuleekin tehdä vasta edellä mainitun selvityksen jälkeen.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry