Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Asetusluonnos sähkönjakeluverk…

Lausunnot

Asetusluonnos sähkönjakeluverkonhaltijan toiminnallisista eriyttämisvaatimuksista

Kauppa- ja teollisuusministeriö
PL 32
00023 VALTIONEUVOSTO
Lausuntopyyntönne KTM027:00/2006

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt 1.6.2006 SAK:n lausuntoa asetusluonnoksesta, jolla täsmennettäisiin sähkönjakeluverkonhaltijan velvoitteita eriyttää toiminnallisesti verkkotoiminta muista sähköliiketoiminnoista. Asetusta sovellettaisiin sellaisiin toiminnan harjoittajiin, joilla on vähintään 100 000 asiakasta eli käytännössä vain suurimpien kaupunkien ja sähköyhtiöiden verkkoyhtiöihin. Asetuksen on valmistellut Energiamarkkinavirasto ja se on laadittu siksi, että EY:n komissio on 10.4.2006 antanut Suomelle huomautuksen sähkömarkkinoita koskevan direktiivin 2003/54/EY velvoitteiden (15 artikla) laiminlyönnistä.

Asetuksen pääasiallinen sisältö on se, että verkonhaltijan toimitusjohtajan, hallituksen tai sitä vastaavan toimielimen jäsenten työsuhde-etujen ja palkitsemisjärjestelmien tulee olla täysin erillään ja riippumattomia saman vertikaalisesti integroituneen yrityksen tai liikelaitoksen muuta sähköliiketoimintaa harjoittavien osien tuloksesta. Lisäksi asetus edellyttää, että verkonhaltija laatii erillisen toimenpideohjelman, jonka avulla verkonhaltija arvioi jatkuvasti toimintansa syrjimättömyyttä eli sitä, ettei kilpailua vääristetä &#;8221suosimalla” omaa sähkönmyyntiä harjoittavaa yhtiötä. Ohjelman laatimista varten verkonhaltijalla tulee olla erillinen vastuuhenkilö ja sen toteutuksesta tulee toimittaa vuosittain julkinen raportti Energiamarkkinavirastolle.

Sähkön hinta vaikuttaa Suomessa palkansaajien ostovoimaan ja teollisuus- ja palvelutuotannon kustannuksiin kylmän ilmaston, pitkien etäisyyksien ja teollisuustuotantomme energiavaltaisuuden takia enemmän kuin EU:ssa keskimäärin. Siksi kaikki toimet, joilla pyritään pitämään sähkön hinta kohtuullisena, ovat kannatettavia. Aidon kilpailun edistäminen sähkömarkkinoilla ja riittävästä tuotantokapasiteetista huolehtiminen ovat tässä suhteessa avainasemassa.

Ehdotettu asetus tähtää osaltaan kilpailun tehostamiseen korostamalla monopoliasemassa olevien verkkotoimintojen ja avoimessa kilpailussa olevien sähkön-myyntitoimintojen parempaa toiminnallista eriyttämistä. Moraaliselta ja eettiseltäkin kannalta on hyvä, etteivät verkonhaltijan johdon edut miltään osin ole riippuvaisia saman omistajan muiden sähköliiketoimintojen tuloksesta. Monopolin tulee toimia neutraalisti suhteessa kaikkiin sähkönmyyjiin, eikä saa syntyä epäilystä, että verkonhaltija suosii ”omiaan” kilpailijoiden kustannuksella.

Vaikka asetus on komission huomautuksen takia tarpeellinen, eivät sen käytännön vaikutukset ole Suomessa ilmeisesti kovin suuria. Asetuksen merkitys onkin ennen muuta periaatteellinen. SAK on jo aikaisemmissa lausunnoissaan tukenut verkko- ja muiden sähköliiketoimintojen toiminnallisista eriyttämistä. Ehdotetun asetuksen antaminen on johdonmukaista jatkoa tälle pyrkimykselle, ja siksi SAK tukee asetuksen hyväksymistä esitetyssä muodossaan.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry