Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Arviointimuistio terveydensuoj…

Lausunnot

Arviointimuistio terveydensuojelulainsäädännön kokonaisuudistusta varten

Sosiaali- ja terveysministeriö
lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne
9.5.2025
VN/33762/2023

Yleistä arviointimuistiosta

Arviointimuistio on kattavasti ja laadukkaasti laadittu ja on hyvä asia, että lausuntokierros järjestetään sekä arviointimuistiosta että myöhemmin hallituksen esityksen luonnoksesta.

Luku 1 – Taustaa kokonaisuudistuksesta

Luku 2 – Nykytilan kuvaus

Luku 3 – Arvio lainsäädännön toimivuudesta ja ehdotukset lainsäädännön kehittämiseksi

Yleistä

Arviomuistiossa on hyvin tunnistettu merkittävät liittymäpinnat useisiin rinnakkaisiin lakeihin. Palkansaajien terveydensuojelun näkökulmasta olennaisia ovat mm. työturvallisuuslakiin ja tartuntatautilakiin liittyvät rajapinnat.

Toimivallan ja vastuunjaon selkeys sekä samalla myös eri toimijoiden yhteistyövelvoite niin normaalioloissa kuin poikkeus- ja häiriötilanteissa on huomioitu arviointimuistiossa.

Työterveyshuolto ei ole viranomainen, mutta myös työterveyshuoltojen toiminta ja palvelut olisi hyvä tunnistaa osana yhteistyötahoja ja lisätä muistioon.

Luku 1 – Yleiset säännökset

Luku 2 – Viranomaiset ja niiden tehtävät

Suuren hallintouudistuksen tehokas toimeenpano tulee käytännössä vaatimaan aikaa useamman vuoden. Tulevan lupa- ja valvontaviraston riittävä resurssointi on turvattava toiminnan laadun ja oikea-aikaisuuden varmistamiseksi. Mikäli muutosvaihe pystytään viemään hyvin läpi, tarjoaa uusi virasto periaatteessa mahdollisuudet nykyistä tehokkaampaan ja yhtenäisempään lupa- ja valvontatoimeen

Luku 4 – Ilmoituksenvarainen toiminta

Arviointimuistiossa esitetyt periaatteet ovat kannatettavia. On tärkeätä varmistaa riittävä omavalvonta ja ilmoitusmenettely sekä tarvittaessa myös viranomaisvalvonta. Tarpeellisista terveydensuojelutoimista ei tule tinkiä ”hallinnollisen taakan” vähentämisen verukkeella. Maksuvelvoitteiden tulee olla pienille toimijoille kohtuullisen suuruisia.

Luku 5 – Talousvesi ja lämmin käyttövesi

Luku 6 – Jätteet ja jätevedet

Luku 7 – Asunnon ja muun oleskelutilan sekä yleisten alueiden terveydelliset vaatimukset

Arviointimuistiossa kuvataan säädöksien selkeyttämistarpeet. Kun samassa kiinteistössä saattaa olla esimerkiksi työ- ja liiketiloja sekö asumis- ja muita oleskelutiloja, on varmistettava eri lakeihin sijoittuvien säädöksien riittävä yhdenmukaisuus sekä valvovien viranomaisten koordinaatio ja yhteistyö esimerkiksi sisäilman laatuun liittyvissä kysymyksissä.

Luku 9 – Hautausmaat ja hautaaminen

Luku 10 – Tiedonhankinta, tarkastus ja valvonta

Linjaukset viranomaisten tarkistus- ja tiedonsaantioikeuksista vaikuttavat perustelluilta, jotta riittävä terveydensuojelu voidaan varmistaa.

Luku 11 – Tutkimuslaboratoriot ja maksut

Asiantuntijoiden sertifiointi- ja pätevyysvaatimukset tulee koordinoida työturvallisuudessa ja työtilojen arvioinnissa käytettävien asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksien kanssa.

Asiantuntijoiden re-sertifikaatio esim. 5 vuoden välein on kannatettava ehdotus.

Maksutason tulisi olla kohtuullinen erityisesti pienille toimijoille. Voitaisiin myös harkita maksuperusteiden ja asetuksenantovaltuutuksien säätämistä laissa, jolloin täsmälliset maksumäärät voitaisiin helpommin säätää asetuksella.

Luku 12 – Kiellot ja määräykset

Luku 13 – Pakkokeinot ja seuraamukset

Luku 14 – Muutoksenhaku ja päätöksen täytäntöönpano

Luku 15 – Erinaisiä säännöksiä

Tietojärjestelmät

Terveydensuojelulain hallintomenettelyjen arviointi ja kehittämistarpeet

Liite 1 Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/5015)

Vaikutusten arviointi

Taloudelliset vaikutukset

Ympäristövaikutukset

Muut ihmisiin kohdistuvat yhteiskunnalliset vaikutukset