Arviointimuistio terveydensuojelulainsäädännön kokonaisuudistusta varten
Sosiaali- ja terveysministeriö
lausuntopalvelu.fi
Lausuntopyyntönne
9.5.2025
VN/33762/2023
Yleistä arviointimuistiosta
Arviointimuistio on kattavasti ja laadukkaasti laadittu ja on hyvä asia, että lausuntokierros järjestetään sekä arviointimuistiosta että myöhemmin hallituksen esityksen luonnoksesta.
Luku 1 – Taustaa kokonaisuudistuksesta
Luku 2 – Nykytilan kuvaus
Luku 3 – Arvio lainsäädännön toimivuudesta ja ehdotukset lainsäädännön kehittämiseksi
Yleistä
Arviomuistiossa on hyvin tunnistettu merkittävät liittymäpinnat useisiin rinnakkaisiin lakeihin. Palkansaajien terveydensuojelun näkökulmasta olennaisia ovat mm. työturvallisuuslakiin ja tartuntatautilakiin liittyvät rajapinnat.
Toimivallan ja vastuunjaon selkeys sekä samalla myös eri toimijoiden yhteistyövelvoite niin normaalioloissa kuin poikkeus- ja häiriötilanteissa on huomioitu arviointimuistiossa.
Työterveyshuolto ei ole viranomainen, mutta myös työterveyshuoltojen toiminta ja palvelut olisi hyvä tunnistaa osana yhteistyötahoja ja lisätä muistioon.
Luku 1 – Yleiset säännökset
Luku 2 – Viranomaiset ja niiden tehtävät
Suuren hallintouudistuksen tehokas toimeenpano tulee käytännössä vaatimaan aikaa useamman vuoden. Tulevan lupa- ja valvontaviraston riittävä resurssointi on turvattava toiminnan laadun ja oikea-aikaisuuden varmistamiseksi. Mikäli muutosvaihe pystytään viemään hyvin läpi, tarjoaa uusi virasto periaatteessa mahdollisuudet nykyistä tehokkaampaan ja yhtenäisempään lupa- ja valvontatoimeen
Luku 4 – Ilmoituksenvarainen toiminta
Arviointimuistiossa esitetyt periaatteet ovat kannatettavia. On tärkeätä varmistaa riittävä omavalvonta ja ilmoitusmenettely sekä tarvittaessa myös viranomaisvalvonta. Tarpeellisista terveydensuojelutoimista ei tule tinkiä ”hallinnollisen taakan” vähentämisen verukkeella. Maksuvelvoitteiden tulee olla pienille toimijoille kohtuullisen suuruisia.
Luku 5 – Talousvesi ja lämmin käyttövesi
Luku 6 – Jätteet ja jätevedet
Luku 7 – Asunnon ja muun oleskelutilan sekä yleisten alueiden terveydelliset vaatimukset
Arviointimuistiossa kuvataan säädöksien selkeyttämistarpeet. Kun samassa kiinteistössä saattaa olla esimerkiksi työ- ja liiketiloja sekö asumis- ja muita oleskelutiloja, on varmistettava eri lakeihin sijoittuvien säädöksien riittävä yhdenmukaisuus sekä valvovien viranomaisten koordinaatio ja yhteistyö esimerkiksi sisäilman laatuun liittyvissä kysymyksissä.
Luku 9 – Hautausmaat ja hautaaminen
Luku 10 – Tiedonhankinta, tarkastus ja valvonta
Linjaukset viranomaisten tarkistus- ja tiedonsaantioikeuksista vaikuttavat perustelluilta, jotta riittävä terveydensuojelu voidaan varmistaa.
Luku 11 – Tutkimuslaboratoriot ja maksut
Asiantuntijoiden sertifiointi- ja pätevyysvaatimukset tulee koordinoida työturvallisuudessa ja työtilojen arvioinnissa käytettävien asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksien kanssa.
Asiantuntijoiden re-sertifikaatio esim. 5 vuoden välein on kannatettava ehdotus.
Maksutason tulisi olla kohtuullinen erityisesti pienille toimijoille. Voitaisiin myös harkita maksuperusteiden ja asetuksenantovaltuutuksien säätämistä laissa, jolloin täsmälliset maksumäärät voitaisiin helpommin säätää asetuksella.