Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Ammatillisten perustutkintojen…

Lausunnot

Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmien perusteiden yhteiset opinnot

Opetushallitus
Kumpulantie 3
00520 HELSINKI

6/421/2007

Pyydettynä lausuntonaan luonnoksista otsikossa mainittujen opintojen tavoitteista, keskeisistä sisällöistä ja arvioinnista Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry toteaa seuraavaa.

Opetussuunnitelmaperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa jatkuu peruskoulussa alkanut yleinen kasvatustehtävä, josta selvin ilmaus on kaikille yhteinen opetus. Siinä keskitytään keskeisiin välineaineisiin sekä annetaan perusvalmiudet työ- ja yhteiskuntaelämään.

SAK pitää yhteisten opintojen laajuutta yleisesti ottaen varsin niukkana. Toisen asteen koulutuksen yhteistyön kehittämiseksi on hyvä, että ammatillisen opetuksen tavoitteet ovat vertailtavissa lukio-opintojen kanssa. Tulevaisuudessa kasvaa niiden opiskelijoiden määrä, jotka haluavat liittää ammatillisiin opintoihinsa eri laajuisia lukio-opintoja. Opetussuunnitelmien yhteismitallisuus luo käytännön edellytykset sovittaa yhteen lukio- ja ammatillisia opintoja.

SAK ei pidä yhteiskunta-, yritys- ja työelämätiedon laajuutta riittävänä. Yhden opintoviikon puitteissa ei näytä olevan mahdollisuutta perehtyä keskeiseen työlainsäädäntöön. Tällaista työntekijän turvaksi säädettyä lainsäädäntöä on pidettävä keskeisenä tietona henkilöille, jotka valmistuvat ammattiin. Valtaosa nuorista sijoittuu palkkatyösuhteeseen ja heillä tulisi olla hyvät perustiedot työntekijän suojelua, työelämän pelisääntöjä ja työelämän yhteistoimintaa koskevasta lainsäädännöstä. Tällainen tieto on tarpeen myös niille, jotka toimivat itsenäisinä ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Yritystoiminta (4ov) on saanut suhteettoman suuren osuuden yhteisistä opinnoista, jos tarkastellaan opintokokonaisuuden varsin vaatimattomia tavoitteita. SAK esittääkin, että yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto ja Yritystoiminta yhdistetään, jolloin avautuu mahdollisuus laajasti käsitellä nuoren tulevan työuran kannalta keskeisiä asioita.

Lisää opetusaikaa vaativat työlainsäädännön perusteet, työsopimuslain keskeinen sisältö, työsuojelulainsäädäntö erityisesti painottaen työpaikkatason työsuojelun valvontaa, vastuita ja toimintatapoja työturvallisuuden ja &#;8211terveyden edistämiseksi, yhteistoimintalainsäädäntö ja työntekijän vaikutusmahdollisuudet työpaikalla, kilpailulainsäädännön perusteet, yritysten yhteiskuntavastuu sekä työehtosopimusjärjestelmän perusteet.

Opetussuunnitelmassa tulisi ohjata myös työssäoppimisen eräitä keskeisiä sisältöjä kuten tutustumista luottamusmiesjärjestelmään, työehtosopimukseen, yrityksen työsuojeluorganisaatioon, keskeisiin turvallisuus- ja terveysriskeihin sekä yrityksen ja toimialan kehitysnäkymiin ml ammateissa tapahtuva muutoskehitys.

SAK on valmis osallistumaan opetussuunnitelman kehittämistyöhön.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry