Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Työryhmämietintö hallintotuomi…

Lausunnot

Työryhmämietintö hallintotuomioistuinten kokoonpanoja koskevan lainsäädännön uudistamiseksi

Oikeusministeriö
lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne
29.9.2025
VN/18068/2023-OM-41

Vakuutusoikeuden kokoonpanosääntelyä koskevat muutosehdotukset

Näkemyksenne ehdotetuista vakuutusoikeuden kokoonpanoja koskevan sääntelyn muutoksista.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry lausuu vain vakuutusoikeutta koskevista muutosehdotuksista.

SAK kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta laiksi oikeudenkäynnistä vakuutusoikeudessa. Haluamme lausunnossamme erityisesti korostaa vakuutusoikeuden asemaa ylimpänä muutoksenhakuasteena sosiaalivakuutusasioissa sekä yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.

Vakuutusoikeus on erityistuomioistuin, jonka ratkaisuilla on merkittävä vaikutus yksittäisten kansalaisten oikeuksiin ja toimeentuloon. Koska vakuutusoikeuden ratkaisuista ei useimmiten ole jatkovalitusoikeutta, on erityisen tärkeää, että sen menettelytavat ja kokoonpanot takaavat riittävän oikeusturvan ja asiantuntevan käsittelyn kaikissa tilanteissa.

SAK ei kannata esitystä, jonka mukaan vakuutusoikeus voisi ratkaista takaisinperintää koskevia asioita kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanossa. SAK katsoo, että takaisinperintäasioiden käsittelyssä on jatkossakin noudatettava nykyistä käytäntöä.

Takaisinperintäasiat eivät ole yksinkertaisia lainkäyttöasioita. Vaikka esityksessä todetaan, että takaisinperintää koskevat asiat ovat usein menettelyllisesti ja tosiseikoiltaan selviä, tämä kattaa vain harvoja tapauksia. Takaisinperintään liittyy yleensä aina oikeudellista harkintavaltaa, erityisesti silloin, kun arvioidaan takaisinperinnän kohtuullistamista tai sen kohtuuttomuutta yksittäistapauksessa. Tällöin kyse ei ole yksinkertaisesta oikeudellisesta soveltamisesta, vaan monivaiheisesta punninnasta, jossa otetaan huomioon luottamuksen suoja periaate ja siihen läheisesti kytkeytyvä kohtuullisuuden periaate sekä yksilön taloudellinen ja sosiaalinen tilanne ja vilpittömän mielen suoja. Lisäksi takaisinperintään johtaneet viranomaisen tai viranomaistehtävää hoitavan tahon toimet tulevat arvioitavaksi takaisinperintäasioissa.

Yksilön oikeusturvan varmistaminen edellyttää nyt esitettyä laajempaa kokoonpanoa. Näissä tilanteissa oikeusturvan toteutuminen edellyttää, että asia käsitellään jatkossakin nykyisellä kokoonpanolla. Kolmen tai jopa kahden jäsenen kokoonpano ei tarjoa riittävää asiantuntemusta eikä monipuolista näkökulmaa tilanteissa, joissa oikeudellinen harkinta on keskiössä. Tämä on erityisen tärkeää palkansaajien näkökulmasta, sillä takaisinperintäpäätöksillä voi olla merkittäviä vaikutuksia yksilön toimeentuloon ja oikeusasemaan.

Lopuksi SAK korostaa, että nykykäytännön säilyttäminen on perusteltua. Nykyinen käytäntö, jossa takaisinperintäasiat käsitellään nyt esitettyä laajemmassa kokoonpanossa, on osoittautunut toimivaksi ja oikeusturvaa tukevaksi. Esitetty muutos ei tuo merkittävää tehokkuushyötyä, mutta se voi heikentää luottamusta vakuutusoikeuden ratkaisujen laatuun ja puolueettomuuteen. Siksi SAK ry katsoo, että takaisinperintäasioiden käsittelyssä ei tule siirtyä suppeampiin kokoonpanoihin