Monipuolista koulutusta

Osallistumalla ammattiyhdistysliikkeen järjestämään koulutukseen voit perehtyä työelämän asioihin tai opetella vuorovaikutus- tai vaikkapa atk-taitoja. Koulutustarjonta on monipuolista: kurssinimikkeitä on satoja.

SAK:n ja sen jäsenliittojen tarjoama koulutus ja kurssit luottamusmiehille ja muille aktiiveille tarjoavat eväitä oman luottamustehtävän hoitamiseen. Kursseja voi opiskella myös verkossa.

Työelämän verkko-opisto kokoaa kaikki SAK:laisen ay-liikkeen verkkokurssit yhteen paikkaan. Luottamusmies- ja järjestökurssien lisäksi työelämän verkko-opistosta löytyy ammatillisesti yleissivistäviä kursseja mm. yhteisöviestinnästä, verkkokirjoittamisesta ja tietotekniikan käytöstä.

Työelämän koulutusneuvojasta on tulossa uusi ammattiyhdistysliikkeen luottamustehtävä. Koulutusneuvojat tiedottavat työntekijöille aikuiskoulutuksen tarjoamista mahdollisuuksista, kannustavat hakeutumaan ammatilliseen ja muuhun ammattitaitoa edistävään koulutukseen ja vaikuttavat työpaikkojen henkilöstökoulutuksen kehittämiseen.

SAK:n ja sen jäsenliittojen koulutukseen osallistuu vuosittain noin 50 000 jäsentä. Kurssit ovat edullisia ja osa niistä on maksuttomia. Ammattiliitot huolehtivat jäsenkoulutuksesta yhteistyössä Työväen Sivistysliiton TSL:n ja Kansan Sivistystyön Liiton KSL:n kanssa.

Työelämätietoa jäsenille

Ammattiliitot järjestävät jäsenilleen työelämään liittyvien kurssien lisäksi mm. kieli- ja atk-kursseja, koulutusta vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidoissa sekä harrasteaineiden ja kansainvälisten kysymysten kursseja. Näistä kursseista löydät lisätietoja mm. ammattiliittojen nettipalveluista.

SAK:laisten ammattiliittojen jäsenet voivat osallistua myös Työväen Sivistysliiton TSL:n ja Kansan Sivistystyön Liiton KSL:n kursseille. Myös SAK:n koulutussäätiön ylläpitämällä Kiljavan opistolla on tarjolla kaikille jäsenille suunnattuja kursseja, esimerkiksi Kiljavan kesäkurssit.

Eväitä luottamustehtävän hoitamiseen

SAK ja sen jäsenliitot kouluttavat aktiivejaan kolmessa opistossa. SAK omistaa kansanopistona toimivan Kiljavan opiston. SAK:n kahdella jäsenliitolla on omat opistonsa: Metallityöväen liitolla Murikka-opisto ja JHL:llä JHL-opisto. Valtaosa koulutuksesta on suunnattu luottamusmiehille, työsuojeluvaltuutetuille ja järjestöaktiiveille.

Kiljavan opisto

Kiljavan opisto huolehtii erityisesti niiden liittojen aktiivien perus- ja jatkokoulutuksesta, joilla ei ole omaa opistoa. Pitkäkestoiseen koulutukseen osallistuu kuitenkin kaikkien jäsenliittojen aktiiveja. Opistolla on tarjolla myös valikoima kaikille sopivia harrastekursseja sekä rakennus- ja luonto-erä oppaan ammattitutkintoja.

Opistolla on kaksi toimipistettä: Nurmijärven Kiljavanranta ja Voionmaan koulutuskeskus Tampereella.

Ammattikorkeakoulutus

Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak tarjoaa Kiljavan opistolla kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelman. Tämä ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiudet toimia erilaisissa kansalaistoiminnan ja nuorisotyön ohjaus-, koulutus-, suunnittelu- ja esimiestehtävissä sekä kotimaassa että kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Koulutusohjelmassa voi erikoistua työelämän ja ammattiyhdistysliikkeen toimintaan. Humak tarjoaa myös avoimen ammattikorkeakoulun opintoja.

Henkilöstön kurssit

SAK:n ja ammattiliittojen henkilöstökoulutus on organisoitu SAK:n Kehittämiskeskuksen  kautta. Kehittämiskeskus on Kiljavan opiston yhteydessä toimiva koulutusyksikkö. Se järjestää SAK:n ja ammattiliittojen henkilöstön ammattitaidon kehittämistä tukevaa koulutusta Kiljavan opistossa, Helsingissä ja tilauksesta muuallakin.

EK-SAK koulutustyöryhmässä hyväksytyt kurssit

EK-SAK-koulutustyöryhmä hyväksyy vuosittain listan niistä kursseista, johon osallistuville luottamushenkilöille maksetaan TT-SAK-yleissopimuksen mukainen korvaus kurssin aikaisesta ansionmenetyksestä ja ateriakustannusten korvaus koulutuksen järjestäjälle.

Ateriakustannusten suuruudeksi vuodelle 2017 on sovittu 24,90 e.

EK-SAK-koulutustyöryhmän hyväksymät kurssit 2017

Edellytykset ansiomenetyksen korvauksen ja ateriakustannusten korvauksen saamiselle

• hakija täyttää yleissopimuksen mukaiset yleiset korvauksen saamisen edellytykset
  • osallistujakohtaiset edellytykset
  • kurssikohtaiset edellytykset

Ay-liikkeen kurssi-, opintovapaa- ja opintotukihakemus

Tällä lomakkeella ilmoittaudutaan

• ammattiyhdistyksen koulutukseen (järjestäjinä opistot, TSL, KSL tai ammattiliitto)
  • työnantajan kanssa sovittuun yhteiseen koulutukseen
  • ammattiyhdistysliikkeen opistojen ammatilliseen koulutukseen

Lomakkeella haetaan myös seuraavia etuja:

1. Työnantajalta

• vapautusta työstä (koulutussopimukset, opintovapaalaki)
  • korvausta ansionmenetyksestä (tarkoitetaan palkkaa) (järjestöjen sopima ay-koulutus, yhteinen sekä ammatillinen koulutus)
  • ateriakorvausta tai muuta koulutuskulukorvausta (järjestöjen sopima ay-koulutus)
  • kurssikustannuksia (sovittu yhteinen koulutus sekä ammatillinen koulutus)

Katso tarkemmat perusteet työehtosopimuksen ao kohdista tai yleissopimuksesta (pdf).

2. Ammattiosastolta

• osaston edustajan allekirjoitus (tarvittaessa, ay-koulutus ja yhteinen koulutus)
  • osaston mahdollista opintotukea (ellei liitto korvaa: kurssimaksu ja päiväraha)

3. Ammattiliitolta

• koulutustukea (kurssikustannukset, matkakulut, apurahat). Apurahojen eli kurssipäivärahan ja stipendin myöntämistä varten tarvitaan työnantajan varmennus tai muu osoitus siitä, että hakijalle aiheutuu kustannuksia osallistumisesta, esim. todistus ansionmenetyksestä. Liiton tuen edellytyksenä on yleensä ammattiosaston edustajan allekirjoitus.