Nikolas Elomaa edunvalvontajohtajaksi

07.09.2009 12:10
Nikolas Elomaa

SAK uudisti toimisto-organisaatiotaan

SAK:hon on valittu uusia johtajia ja järjestön toimisto-organisaatio muuttuu. Puheenjohtaja Lauri Lylyn mukaan koko toimiston osastorakenne menee uusiksi lokakuun alusta voimaan tulevassa uudistuksessa. Hänen mukaansa oleellinen muutos on, että perinteisen edunvalvonnan rinnalle nousevat kestävän kasvun ja uudistumisen varmistaminen sekä työvoiman ammatillisen osaamisen parantaminen.

- Uudessa organisaatiossa on haettu matriisimaisempaa ja projektiluonteisempaa työskentelytapaa. Muutos on todella iso, sillä 116:sta SAK:n henkilökuntaan kuuluvasta 30 työntekijän tehtävät muuttuvat merkittävästi ja lähes kaikilla ainakin jonkun verran, Lyly kuvaa.

Kaikkiaan muutoksessa on haluttu ottaa huomioon toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Lylyn mukaan käytettävissä olevat resurssit halutaan suunnata edunvalvonnan kannalta entistä paremmin.

Johtoryhmä pienenee, esimiehiksi uutta verta

SAK:n johtoryhmän koko pienenee kahdeksasta seitsemään. Toisaalta uusia ihmisiä on nostettu esimiestehtäviin, ja näin mahdollistettu urakiertoa merkittävällä tavalla toimiston sisällä. Myös asiantuntijatehtäviin on siirtynyt toimiston sisällä uusia henkilöitä.

Merkittävimmät uudet nimitykset ovat SAK:n varapuheenjohtajan Matti Huutolan nimittäminen työ- ja elinkeinojohtajaksi, SAK:n työehtoasiantuntijan Nikolas Elomaan nimittäminen edunvalvontajohtajaksi sekä kehittämisjohtajana kokonaistoimintojen johdossa toimineen Eija Hietasen nimittäminen uuden kehittämisosaston johtoon. SAK:n hallitus päätti näistä ja kaikista muista nimityksistä sekä uudesta toimisto-organisaatiosta maanantain kokouksessaan.

Nikolas Elomaa, 40, on ollut SAK:n työehtoasiantuntijana vuodesta 2006. Sitä ennen hän on työskennellyt vuosien 1994 8211 2006 välillä Palvelualojen ammattiliitto PAM:n vastaavana sopimussihteerinä ja palkkasihteerinä, Valtion teknisten keskusliiton VTK:n lakimiehenä ja asiamiehenä sekä Suomen elintarviketyöläisten liiton SEL:n työttömyyskassan johtajana. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen kandidaatti.

Matti Huutola, 50, on toiminut SAK:n hallituksen varapuheenjohtajana vuodesta 2004, jossa tehtävässä hän jatkaa myös työ- ja elinkeinojohtajana. Kansanedustajana Huutola oli vuosina 1998–2003 toimien muun muassa elinkeino- ja talouspolitiikkaa käsittelevissä valiokunnissa. Rakennusliiton toimitsijana hän työskenteli vuosina 1990–1997 ja 2003–2004. Koulutukseltaan hän on kirvesmies.

Eija Hietanen, 48, on työskennellyt SAK:n kehittämisjohtajana vuodesta 2004. Sitä ennen hän toimi vuosina 2000–2004 järjestön kehittämispäällikkönä sekä työympäristöosaston apulaisosastopäällikkönä. Vuosina 1989–2000 hän oli Kunta-alan ammattiliiton KTV:n tutkimusosaston päällikkönä ja tutkijana. Koulutukseltaan hän on valtiotieteen maisteri.

Puheenjohtaja Lylyn, Huutolan, Elomaan ja Hietasen lisäksi SAK:n johtoryhmään kuuluvat edelleen järjestöjohtaja Matti Tukiainen, talousjohtaja Arto Kuusiola sekä kansainvälisten asioiden johtaja Marjaana Valkonen.

Linjaesimiehiä uusissa osastoissa on kymmenen, joista uusia on neljä. Linjapäälliköt ja heidän osastonsa (suluissa osastonjohtaja) ovat:

Edunvalvonta (Elomaa):

• päälakimies/linjan päällikkö Timo Koskinen
  • sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari

Kestävä kasvu (Huutola):

• koulutus- ja työvoima-asioiden päällikkö Saana Siekkinen, uusi
  • elinkeinoasioiden päällikkö Janne Metsämäki

Liitto- ja jäsenpalvelut (Tukiainen):

• järjestöpäällikkö Reijo Paananen (1.2.2010 alkaen Eija Harjula, uusi)
  • aluetoiminnan päällikkö Teuvo Pernu, uusi
  • viestintäpäällikkö Riitta Juntunen, uusi

Kehittäminen (Hietanen):

• kehittämispäällikkö Marja Erkkilä
  • kehittämispäällikkö Markku Liljeström

Sisäiset palvelut (Kuusiola):

• tietohallintopäällikkö Vesa Savolainen.

Uusista linjapäälliköistä Saana Siekkinen (37) on aikaisemmin toiminut SAK:n koulutus- ja työvoimapoliittisena asiantuntijana, Eija Harjula (40) järjestösihteerinä, Teuvo Pernu (54) aluejohtajana ja Riitta Juntunen (51) tiedottajana. Harjula on SAK:n ensimmäinen nainen järjestöpäällikkönä.

Puheenjohtajalle uusi esikunta

Toimisto-organisaation uudistukseen liittyen kansainväliset asiat siirtyvät suoraan puheenjohtajan esikuntaan samoin kuin strategiset projektit, joista ensimmäinen liittyy työurien pidentämiseen. Marjaana Valkosen lisäksi esikuntaan kuuluvat EU-asiantuntija Reijo Paananen (1.2.2010 alkaen), kansainvälisten asioiden asiantuntija Katja Lehto-Komulainen sekä projektipäällikkö Kaija Kallinen, jonka vastuulla ovat työura-asioiden lisäksi eläkeasiat.

Puheenjohtaja Lylyn esikunnassa aloittaa lokakuun alusta yhteyspäällikkönä myös Harri Järvinen, joka tällä hetkellä on SAK:n viestintäpäällikkö. Jatkossa hänen vastuullaan on työskennellä puheenjohtajan tukena muun muassa yhteiskuntasuhteissa, viestinnässä sekä sisältöasioiden valmistelussa.