Metalliliitto: Työpaikoilla mennään sopimuksen mukaan

Metalliliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan teknologiateollisuuden työpaikoilla mennään tänä syksynä alan työehtosopimuksen mukaan. Jos ei muuta sovita, niin palkankorotus on syksyllä kaikille 1,9 prosenttia, kommentoi Aalto Teknologiateollisuus ry:n viestejä syksyn palkantarkistusneuvotteluista.
24.08.2012 14:31
Riku Aalto

Teknologiateollisuus ry:n tänään julkaiseman tiedotteen mukaan syksyn neuvotteluissa on palkantarkistukset mitoitettava yritysten taloustilanteen mukaisesti. Työnantajajärjestön varatoimitusjohtajan Risto Alangon mukaan vastaavat keskustelut olisi käynnistettävä laajemminkin työmarkkinoilla.

Riku Aallon arvion mukaan Teknologiateollisuus ry:n viestien taustalla on järjestön tavoite siirtyä nykymuotoisista työehtosopimuksista yrityskohtaiseen ja viime kädessä henkilökohtaiseen sopimiseen työehdoista.

– Siihen me emme lähde, Riku Aalto toteaa.

SAK: Raamisopimuksen purkamiselle ei ole edellytyksiä

Eilen torstaina Teknologiateollisuus ry viestitti julkisuuteen, että vajaa vuosi sitten solmittu raamisopimus olisi purettava kokonaan. SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa korosti tänä aamuna MTV3:n haastattelussa, että raamisopimuksen purkaminen vaatii keskusjärjestötason neuvottelut.

– SAK ei lähde purkamaan raamisopimusta Teknologiateollisuuden toiveiden takia, Elomaa painotti.

Nikolas Elomaan mukaan talous ei ole viime syksyyn verrattuna sellaisessa kriisitilanteessa, että edellytykset raamisopimuksen purkamiselle täyttyisivät.