Kunnan onnistunut elinkeinopolitiikkaa synnyttää työtä ja hyvinvointia

Yhteisten palvelujen järjestämisen ja tuottamisen kannalta on tärkeää, että kunta on tarpeeksi elinvoimainen ja sen oma talous on kunnossa. Tämä edellyttää aktiivista elinkeinopolitiikkaa, jotta kuntaan saadaan riittävästi yksityistä yritystoimintaa. SAK:n valtuuston jäsenet Jari Lehti, Pirkko Valtanen ja Vesa Pohjola ovat tyytyväisiä oman kuntansa harjoittamaan elinkeinopolitiikkaan. Huolta he kantavat pitkäaikaistyöttömien asemasta ja nuorten työllistämisestä.
10.10.2012 13:08
Kuntavaaleissa päätetään myös elinkeinopolitiikasta

– Ylöjärvi on mielestäni onnistunut hyvin yritysten houkuttelemisessa kaupunkiin. Elinkeinopolitiikka on viime vuosina vahvistunut ja tänne on tullut niin isoja kuin pieniä yrityksiä. Tontteja on kaavoitettu aktiivisesti yrityksille, kiittelee Teollisuusalojen ammattiliiton TEAMin Jari Lehti.

Lehdestä on tärkeää, että kuntiin houkutellaan erityisesti pk-yrityksiä, sillä trendinä tuntuu olevan, että isot yritykset vähentävät työntekijöitä.

– Kaikki voitava on Raahessa tehty, jotta tänne saataisiin uusia yrityksiä, sanoo Metalliliiton Pirkko Valtanen. Hänen mielestään kaupunki on myös onnistunut ponnisteluissaan.

Raahessa työttömyysprosentti on yli Suomen keskiarvon ja liikkunut viime vuosina 10-12 prosentissa. Valtasta huolestuttaa nuorisotyöttömyys. Sen torjuminen pitäisi nyt ottaa kuntienkin työlistalle. Iso työnantaja Rautaruukki on vähentämässä työntekijöitä, ja alueen pienet konepajat todennäköisesti seuraavat perässä.

– Tulevan työllisyyden kannalta myönteistä on Fennovoiman ydinvoimalaitoksen sijoittuminen naapurikuntaamme Pyhäjoelle ja osittain Raaheen. Sijoittumispäätöksen eteen Raahessakin on tehty töitä.

– Kokkola on perinteinen teollisuuskaupunki, mutta kyllä kunta on yrittänyt houkutella tänne vaihtelevalla menestyksellä myös erilaisia pk-yrityksiä, toteaa AKT:n Vesa Pohjola.

Hän pitää kaupungin työllisyysprosenttia, joka nyt on hieman päälle 8, olosuhteisiin nähden kohtuullisena. Vaarana tosin on, että työttömyys lisääntyy talouden taantuessa.

– Erityisen huolissani olen pitkäaikaistyöttömistä ja nuorista, jotka eivät työllisty. Heidän työllistämistään ei pidä jättää pelkästään kuntien kontolle, tarvitaan valtion apua ja panostuksia yrityksiltä.

SAK:n kuntavaalisivut netissä