Yhdysvaltain ay-liike tukee vahvasti Hillary Clintonia

Ammattiliitot tukevat Yhdysvaltain presidentinvaalissa käytännössä poikkeuksetta Hillary Clintonia. Donald Trumpille on tukensa ilmaissut kaksi ammattiliittoa.
07.11.2016 09:30
Hillary Clinton vieraili marraskuussa Phoenixissa.

Useimmat liitot ovat päättäneet, ketä ne tukevat presidentinvaalissa. Samaan aikaa on monia muitakin vaaleja senaatista paikallisiin tehtäviin ja liitot antavat usein myös niihin äänestyssuosituksia. Sama koskee paikallisia kansanäänestyksiä.

Perinteisesti demokraattinen puolue on kerännyt lähes kaiken liittojen tuen. Paikallisissa vaaleissa tilanne voi hiukan vaihdella, mutta ei sielläkään merkittävästi.

Keskusjärjestö AFL-CIO asettui tukemaan Hillary Clintonia jo esivaalien aikaan. Tällöin vaihtoehtona oli toinen demokraattien presidenttiehdokkuuden tavoittelija Bernie Sanders, ei republikaanien Donald Trump. Keskusjärjestössä on 55 jäsenliittoa, joilla on 12,5 miljoonaa jäsentä.

Ainakin 40 ammattiliittoa on päättänyt erikseen Clintonin tukemisesta. Eniten merkitystä on isojen liittojen tuella. Tukensa Clintonille ovat antaneet muiden muassa terveys- ja sosiaalialan 1,9 miljoonan jäsenen SEIU, miljoonan jäsenen autotyöläisten UAW, opettajien kolmen miljoonan jäsenen NEA sekä 1,6 miljoonan jäsenen AFT.

Donald Trumpin ehdokkuutta on lähtenyt tukemaan kaksi liittoa. Toinen on 330 000 jäsenen poliisien liitto FOP. Se ei kuulu keskusjärjestöön ja määrittelee itsensä osin veljeskunnaksi ja osin ammattiliitoksi.

Lisäksi Trumpia tukee 18 000 rajavartijan NBCP. Se kuuluu isompaan julkisen alan AFGE-liittoon, joka tukee Clintonia.

Ammattiliittojen tuki ulottuu kampanjan rahoittamisesta äänestäjien ovilla kiertämiseen. AFL-CIO uutisoi laajasti vaaleista ja on julkistanut useita kampanjavideoita. Yksi niistä kertoo, kuinka Clintonin arvot ovat ay-liikkeen arvoja ja toinen valistaa Trumpin toiminnasta liittoja vastaan omassa yhtiössään.

Ketä ay-jäsenet sitten äänestävät? Todennäköisesti ylivoimaisesti Hillary Clintonia, mutta liittojen jäseniä on vähän. Järjestäytymisaste Yhdysvalloissa on vain 11 prosenttia.

AFL-CIO seuraa jäsentensä kantoja viidessä osavaltiossa, joissa kamppailu voitosta on kovinta. Kesäkuussa Trumpia jäsenistä tuki niissä 41 prosenttia, syyskuussa 36 prosenttia ja lokakuussa 33 prosenttia.

Heikki Jokinen, vapaa toimittaja