Vuokratyöyritys jätti verot ja työnantajamaksut maksamatta Ruotsissa

Terveydenhuollon vuokratyöyritys Orange on vastatuulessa Norjassa ja Ruotsissa. Se on maksanut liian pieniä palkkoja, vaatinut työntekijöiltään kohtuuttomia sopimuksia ja jättänyt verot maksamatta.
30.08.2016 09:27
Muun muassa Jällivaaran kunta on käyttänyt Orangea vuokratessaan terveydenhuollon työntekijöitä.

Norjalainen Orange-konserni toimii sekä Norjassa että Ruotsissa. Työntekijänsä se hankkii liettualaiselta sisaryhtiöltään. He tulevat lähinnä Baltian maista, Unkarista ja Slovakiasta.

Ruotsalainen Stoppafusket-sivusto selvitti Orangen toimia. Se kävi läpi kaikkien yhtiön vuoden 2013 alkupuolella laskuissa mainittujen 99 sairaanhoitajan tilanteen. Heistä 27 työskenteli Ruotsissa yli sallitun verottomuusrajan 183 päivää. Yhtiö ei silti maksanut heistä ennakonpidätyksiä eikä raportoinut verottajalle.

Julkisen huomion jälkeen Liettuan Orange maksoi veroja maaliskuulta 2016. Kaikki muut palkat vuoden 2013 alusta ovat siis selvittämättä verottajalle. Yhtiö ei ole maksanut työnantajamaksuja edes tältä osin.

Orange tekee kahden vuoden työsopimuksia. Ellei sitä aikaa ole töissä, joutuu maksamaan takaisin 4 033 euroa Orangen itse järjestämästä ruotsin kielikursssista. Se on maksettava kokonaan, vaikka yritys perii kurssin hintaa 2,35 euroa jokaisen työtunnin palkasta 1 850 tuntiin asti.

Lisäksi työntekijä maksaa työnantajalleen 5,65 euroa työtunnilta asunnosta ja matkoista. Dala-Demokraten laski, että sairaanhoitajan tuntipalkka voi jäädä alle kahden euron. Sairausajalta ei makseta palkkaa lainkaan.

Auktorisoitu vuokratyöyritys

Stoppafusket selvitti Orange-konsernin vuosikertomuksista, että liettualaisen yhtiön tilinpäätöksen mukaan vuonna 2012 sen työnantajamaksut olivat 3,4 prosenttia palkkasummasta. Liettuassa työnantajamaksut ovat 39,8 prosenttia palkasta. Sen mukaan laskettuna Ruotsissa töitä tekevien sairaanhoitajien palkka on kolmasosa Ruotsin palkoista.

Säädösten mukaan yritys ei voi edes itse valita, mihin se työnantajamaksut maksaa. Kun toiminta on Ruotsissa ja Norjassa, maksut tulee hoitaa siellä.

Deloitte-konsulttitoimisto selvitti Norjassa Orangen toimia. Raportti toteaa yhtiön syyllistyneen useisiin säädösten rikkomuksiin. Sairaanhoitopiirit lopettivat useita Orangen sopimuksia, kertoo Norjan sairaanhoitajaliitto.

Ruotsin vuokratyöyritysten liitto myönsi Orangelle auktorisoinnin tiukasti sääntöjä noudattavana yrityksenä. Liitto sanoo auktorisoinnin perustuvan tarkkaan selvitykseen. Se joutui kuitenkin perumaan hyväksymisensä, kun yksityiskohtaiset tiedot Orangen toiminnasta tulivat julki.

Heikki Jokinen, vapaa toimittaja