Vuoden opo Nina Pajari: Nuoria kannattaa kuunnella

Opinto-ohjaaja Nina Pajari kemiläisestä Karihaaran koulusta on vuoden 2023 opo. Pajaria kiitetään muun muassa työelämän tuntemuksen tuomisesta perusopetukseen. Nina Pajari painottaa nuorten kohtaamisen ja kuuntelemisen merkitystä.
03.02.2023 10:00
SAK
Nina Pajari myöntää olevansa ikuinen opiskelija. Hän valmistui vuonna 2021 YAMK insinööriksi teollisuuden verkostojohtamisesta.

Nina Pajari painottaa nuorten kohtaamisen ja kuuntelemisen merkitystä.

– Tässä työssä upeaa on se, että saan seurata nuorten kasvua ja sitä, miten he löytävät omat tavoitteensa. On hienoa, kun nuori tulee peruskoulusta päästyään kertomaan, mihin on päässyt opiskelemaan ja oma paikka tuntuu löytyneen. Silloin minäkin tunnen onnistuneeni, sanoo Nina Pajari

Palkintoperusteluissa Pajaria kuvataan ihmiseksi, jonka kanssa kaikki tulevat toimeen: ”hän on auttavainen, myös entisille oppilaille. Ninalle saa aina soittaa!”

Nina Pajari on elävä esimerkki siitä, miten itseään voi kehittää ammatillisesti koko työuran ajan. Pajari on alun perin koulutukseltaan automaatioinsinööri, joka aloitti työuransa oman alansa töissä. Ajan myötä hän siirtyi sähköautomaatioalan opettajaksi, koska ”opettaminen on aina kiinnostanut minua”. Työn ohessa Pajari opiskeli ammatilliseksi opettajaksi ja myöhemmin vielä ammatilliseksi erityisopettajaksi. Opettajana hän toimi kaikkiaan 15 vuotta.

– Vuonna 2012 valmistuin opinto-ohjaajaksi, koska halusin eväitä ryhmänohjaukseen ja oppilaiden henkilökohtaiseen ohjaukseen opettajan työssäni. Viisi vuotta sitten siirryin peruskoulun puolelle opinto-ohjaajaksi. Näin pääsin toteuttamaan unelmaani siitä, että minulla olisi enemmän aikaa yksittäiselle oppilaalle, Nina Pajari kertoo. 

Hän kokee, että omasta monipuolisesta taustasta ja työelämäyhteyksistä on runsaasti hyötyä nykyisessä tehtävässä.

Nuoret kaipaavat aikuista

Nina Pajarin mukaan nuoria askarruttavat tänä päivänä samat asiat kuin aikuisiakin: Ukrainan sota, ilmastonmuutos ja koronapandemia, joka onneksi on nyt helpottanut. 

– Korona eristi nuoret ja muutti opiskelukäytäntöjä. Syntyi sosiaalisten taitojen vajetta ja niitä taitoja nyt opetellaan uudelleen.

Nuoret miettivät paljon myös omaa tulevaisuuttaan ja esimerkiksi toimeentuloa opiskeluaikana sekä työllistymistä. Yleinen elämänrytmin kiihtyminen kuormittaa.

 – Aikaa yhtä oppilasta kohti pitäisi olla nykyistä enemmän. Minulla on nyt yläkoulussa ohjattavana noin 230 oppilasta ja se on kyllä ihan maksimi. Tällä oppilasmäärällä voin vielä varovasti sanoa tuntevani jokaisen ohjaamani nuoren. 

Nuorilta oppii joka päivä uutta

Nina Pajari sanoo oppivansa ohjattaviltaan joka päivä jotakin uutta. 

– Valtaosa nuorista on avarakatseisia ja suvaitsevaisia. He sietävät ja arvostavat erilaisuutta, siitä me aikuisetkin voisimme ottaa opiksi. 

Pajarin havaintojen mukaan nykynuorilla on hyvä itsetunto, he uskaltavat olla aidosti sitä mitä ovat, eivätkä halua kuulua massaan. 

– Nuorten rohkeus ilahduttaa, he eivät aristele kertoa mielipidettään. Koen, että he kertovat avoimesti myös kohtaamistaan haasteista ja osaavat pyytää apua niihin.

Upeaa on myös nuorten uskallus haaveilla, vaikka tulevaisuus osin askarruttaa heitä. 

Nyt tarvitaan työrauhaa ja riittävät resurssit ohjaamiseen

Viime viikkoina on puhuttu paljon suomalaisten koulutustason laskusta. Nina Pajarilla on terveisiä päättäjille.

– Opettajien olisi hyvä saada nyt työrauha opettamiseen, muutostahti on ollut liian kova. On todella huolestuttavaa, jos meillä Suomessa on oppilaita, jotka eivät osaa kolmannelle luokalle siirtyessään lukea ja laskea. Sanoisin, että alkuopetuksessa tulisi saada rauhassa keskittyä perusasioihin. 

Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden olisi saatava nykyistä paremmin tukea ja ohjausta tasapuolisesti kaikkialla Suomessa. Nina Pajarin mukaan väliaikainen pienryhmäopetus opiskelun haastavissa kohdissa voisi toimia osalle oppilaista, vaikka inkluusio on sinänsä hyvä asia. 

– Ohjaustyön resurssit tulisi olla sellaiset, että kaikki ohjausta tarvitsevat saisivat koulutusasteesta ja paikkakunnasta riippumatta heille kuuluvaa laadukasta ohjausta silloin kun he sitä tarvitsevat, Pajari summaa.

Hän korostaa myös koulun ja työelämän tiivistä ja sujuvaa yhteistyötä. 

– Onnistuneet yläkoulun työelämäjaksot eli TET-jaksot ovat todella tärkeitä työelämän pelisääntöjen oppimisessa ja vastuun ottamisen harjoittelussa. Oppilaat innostuvat kouluaineista ihan eri tavalla, kun he saavat käsityksen siitä, mitä hyötyä aineen opiskelusta on työelämässä.

Vuoden opo -palkinto jaettiin tänään valtakunnallisilla opopäivillä Hämeenlinnassa. Valintaraadissa ovat mukana Suomen opinto-ohjaajat ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry ja Talous ja nuoret TAT.

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.