Vilkuna Postiliiton puheenjohtajaksi

22.05.2001 12:57
Uutiset Työelämä

Postiliiton liittokokous valitsi tänään liiton uudeksi puheenjohtajaksi Esa Vilkunan (40 v.) Tampereelta. Vilkuna on Postiliiton liittohallituksen jäsen ja liiton työehtosopimusneuvottelija. Hän on myös toiminut päätoimisena pääluottamusmiehenä vuodesta 1991 lähtien ja sitä ennen 11 vuotta erilaisissa postimiestehtävissä.

Uuden puheenjohtajan tavoitteena on toimia siten, että postialan työntekijöiden edunvalvontaa harjoitetaan vähintäänkin nykyisellä intensiteetillä vielä kymmenien vuosien kuluttuakin.

- Ala on muuttunut voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. On syntynyt kokonaan uusia ammattiryhmiä ja jäsenkunnasta huomattava osa työskentelee muualla kuin Posti Oy:ssä, toteaa puheenjohtaja Esa Vilkuna.

Postiliiton liittohallituksen poliittiset voimasuhteet säilyivät ennallaan: 15 edustajasta sosialidemokraatteja on 13, vasemmistoliittolaisia 2. Liittokokous päätti säilyttää myös entisen nimensä vastoin liittohallituksen esitystä.

Päätöspäivänään keskiviikkona Postiliiton liittokokous käsittelee loppuun muun muassa sopimuspoliittisen, työympäristö- ja toiminta-asiakirjat. Sopimuspoliittisessa asiakirjassa liiton tavoitteena on yleissitovan työehtosopimuksen statuksen vahvistaminen postialan työehtosopimukselle sekä rinnakkaisten työehtosopimusten muuttaminen normaaleiksi työehtosopimuksiksi.