Vertaistukea ja kuuntelua tarjoava Työluuri etsii vapaaehtoisia

Toukokuussa aukeava Työluuri perustetaan palvelemaan lomautettuja, työttömyysuhan alaisia työntekijöitä sekä työttömiä.
09.04.2020 13:27
SOSPED, SAK, TYÖTTÖMIEN KESKUSJÄRJESTÖ ja VIISNOLLATUKI
Alkuperäinen kuva: Andrei Yakushau / Creative Commons (CC-BY-NC-4.0)

– Työttömyys on kriisitilanne, jossa on tärkeää saada puhua työstä ja työttömyydestä. Kotona, työpaikalla tai ystäväporukassa ei tähän välttämättä ole mahdollisuutta. Siksi asian käsitteleminen toisten, mahdollisesti samassa tilanteessa olleiden henkilöiden kanssa, voi olla hyvinkin merkityksellistä monille, vertaispuhelinta koordinoiva Miikka Vuorinen kertoo. 

Työluuri perustetaan Sospedin Feeniks-hankkeen alle. Yhteistyökumppaneina Työluurin perustamisessa ovat Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Työttömien Keskusjärjestö ry sekä työttömyyden vähentämistä ja työttömien hyvinvointia edistävä yhdistys ViisNollaTuki ry.

Puhelinpalvelu toimii rohkaisijana ja keskustelumahdollisuutena siinä, että yhden työn loppuminen ei ole kaiken loppu. Se ei anna asiantuntijaneuvoja, vaan toimii vertaistukena.

Vapaaehtoiset saavat tehtävään etäkoulutuksen sekä tukimateriaalia ja työnohjauksellista tukea. Puhelinpäivystys tehdään omassa kodissa. Työn tai työttömyyden asiantuntija ei tarvitse olla, vaan vapaaehtoisilta toivotaan elämänkokemusta ja kykyä samastua työhön liittyvien kriisien kanssa painiviin ihmisiin.

– Moni on jo miettinyt, miten voisi auttaa ja olla avuksi, jos kotoa ei saa poistua nyt poikkeustilan vuoksi. Tässä on yksi mahdollisuus, ViisNollaTuki ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Mehtonen vinkkaa.

Vapaaehtoisia rekrytoidaan huhtikuun ensimmäiset viikot ja sen jälkeen annetaan perehdytys puhelinpäivystäjänä toimimiseen.

– Ay-liikkeessä alkoi heti koronaviruksen puhjettua mietintä, miten asiantuntija-avun ja työttömyyskassan palveluiden lisäksi voisimme antaa tukea ihmisille vaikeassa tilanteessa. Puhelinpalvelu on yksi vastaus tähän, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Vertaispuhelin tulee toimimaan kansallisesti ja sen aukioloaikoihin tulee vaikuttamaan oleellisesti vapaaehtoisten lukumäärä. Aukioloajajoista tiedotetaan tarkemmin lähempänä vappua. Palvelu on tarkoitus pitää auki toukokuun alusta syyskuun loppuun asti ja miksei pitempäänkin, jos vain vapaaehtoisia ja tarvetta riittää.

Erilaisilla kriisipuhelimilla on Suomessa pitkät perinteet ja niiden toimivuus perustuu juuri siihen, että ne vastaavat tietyn kohderyhmän tai yhteiskunnallisen tilanteen synnyttämiin tarpeisiin. Työttömien Keskusjärjestöön on jo pitkään tullut työhön liittyviä yhteydenottoja, ja koronakriisi on lisännyt puheluiden määrä.

– Ihmisillä on tarve puhua työstä ja työttömyydestään. Siksi heille on tärkeää tarjota mahdollisimman helposti käyttöön otettavaa palvelua sitä varten, Työttömien Keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski toteaa.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen vapaaehtoiseksi
feenikshanke.fi/tyoluuri

Palvelua koordinoivan Feeniks-hankkeen tehtävänä on tukea 40–55-vuotiaita miehiä, joiden työhön digitalisaatio ja konkurssit vaikuttavat. Se on osa Sosiaalipedagogiikan säätiötä ja sitä rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.