Verianin kysely: Suomalaiset kannattavat aikuiskoulutustuen jatkoa

Kolme neljästä suomalaisesta vastustaa Orpon-Purran hallituksen suunnitelmaa lakkauttaa aikuiskoulutustuki. SAK:n Verianilla teettämään kyselyn mukaan 74 prosenttia vastustaa tuen lakkautusta ja vain 17 prosenttia kannattaa.
16.02. 13:59
Kuva: Folio (Kuvatoimisto Gorilla).

– Koko väestön kanta on selkeä tyrmäys hallituksen suunnitelmalle. Hallituspuolueiden kannattajia aihe jakaa, mutta heistäkin enemmistö vastustaa lakkauttamista. Jopa suurimman hallituspuolueen kokoomuksen kannattajien keskuudessa lakkauttamista vastustaa 56 prosenttia ja kannattaa vain 33 prosenttia, SAK:n johtaja Jyrki Konola kertoo.

Voit suurentaa kuvan klikkaamalla sitä.

Konola toivoo, että hallituspuolueet harkitsisivat aikuiskoulutustuen lakkautussuunnitelmaa uudelleen. Hän muistuttaa, että eduskunta voi vielä korjata tilanteen.

– Jos tuki lakkautetaan, niin alan vaihtaminen vaikeutuu. Ihmiset joko jäävät roikkumaan huonosti työllistävällä tai itselleen sopimattomalla alalla tai vaihtavat alaa työttömyyden tai kuntoutuksen kautta. Nämä ovat inhimillisesti ja taloudellisesti nykyistä huonompia vaihtoehtoja.

Lue myös SAK:n koulutus- ja työllisyysasioiden päällikön Mikko Heinikosken blogikirjoitus, jossa kerrotaan, miten SAK ja työntekijäjärjestöt ovat puolustaneet aikuiskoulutustukea ja tehneet siihen kehittämisehdotuksia hallituksen asettamassa työryhmässä.

SAK:n Verianilla teettämään kyselyyn vastasi 2 437 henkilöä, jotka edustavat Suomen täysi-ikäistä väestöä pois lukien Ahvenanmaalla asuvat. Kysely toteutettiin 3.–7.2.2024 ja sen tilastollinen virhemarginaali on noin 2,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.