Uusi palvelu nuorille ja maahan muuttaneille auttaa ottamaan työelämän pelisäännöt haltuun

Jotta eritasoista työperäistä hyväksikäyttöä voidaan ennaltaehkäistä ja siihen voidaan puuttua, on työtä tekevillä oltava tietoa omista oikeuksistaan työelämässä.
22.11.2021 09:48
SAK

– Olemme kehittäneet Työelämän pelisäännöt -palvelua yhteistyössä erityisesti nuorten, maahan muuttaneiden kanssa työskentelevien järjestöjen sekä jäsenliittojemme kanssa, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin nuorten ja maahan muuttaneiden tarpeisiin, kertoo SAK:n digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Marika Mantere.

Uusi palvelu lanseerataan valtakunnallisesti Työelämän pelisäännöt -teemaviikon muodossa 22.–28.11.2021. Viikon varrella uusi Työelämän pelisäännöt -palvelu tulee tutuksi niin sosiaalisen median kanavilla kuin kohtaamisissa eri puolilla Suomea.

Selkeää tietoa työelämästä 23 kielellä

Palvelussa on huomioitu erityisesti monikielisyys ja tarve ilmaista asioita selkeästi, koska työelämän oikeudet ja velvollisuudet ovat täynnä erilaisia termejä ja käsitteitä. Työelämän pelisäännöt -kokonaisuudessa asiat on pyritty avaamaan ja selittämään mahdollisimman konkreettisesti.

– Olemme kiinnittäneet myös huomiota siihen, millä tavalla tarjolla olisi matala kynnys oppia työelämän pelisääntöjä. Teimme esimerkiksi monikielisen testin, jolla voi kokeilla ovatko omat oikeudet työelämässä tuttuja, vinkkaa Mantere.

Perustietoa suomalaisesta työelämästä onkin nyt saatavilla poikkeuksellisen laajalla kielivalikoimalla. Kattava Työelämän ABC -tietopaketti kertoo työelämän pelisäännöistä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Lisäksi tiiviimmin perustiedot suomalaisesta työelämästä on palvelussa tarjolla 20 muulla kielellä eli venäjä, viro, somali, arabia, kiina, thai, espanja, saksa, puola, ranska, dari, farsi, nepali, ukraina, latvia, kurdi (sorani), turkki, vietnam, burma ja tagalog.

– Nyt on julkaistu ensimmäinen versio verkkopalvelusta ja seuraavaksi kertyy käyttäjäkokemusta myös monikielisestä sisällöstä. Olemmekin varautuneet jatkokehittämään palvelua yhdessä kohderyhmän kanssa, kuvaa Mantere palvelunkehityksen seuraavia askeleita.

Neuvontaa henkilökohtaisesti ja botin avulla

SAK:lla on ollut jo muutaman vuoden olemassa maahanmuuttajien työsuhdeneuvonta, joka laajenee nyt matalan kynnyksen henkilökohtaiseksi palveluksi myös nuorille, joilla ei ole vielä jostain syystä liittojäsenyyttä. Neuvontapalvelussa on erityisosaamista maahan muuttaneita koskevissa kysymyksissä.

– Yhteyttä voi ottaa palveluaikoina puhelimitse tai lähettämällä viestiä. Palvelemme nyt suomeksi ja englanniksi. Olemme myös testanneet tarveperustaisesti digitulkkausta tänä vuonna ja sen hyödyntämistä tullaankin ottamaan mukaan palveluun ensi vuonna, kertoo SAK:n työsuhdeneuvonnan asiantuntija Maaret Pulliainen.

Erityisesti nuoria ajatellen työelämästä voi kysyä myös chatbotilta, joka sai nuorille järjestetyssä nimikilpailussa nimekseen Jobotti.

– Jobotti on kehittynyt puolen vuoden aikana botinpoikasesta valmiiksi aloittamaan aina saatavilla olevana apurina. Sen kautta olemme myös oppineet, mitkä kysymykset nuoria kiinnostavat ja lisänneet botin vastausvarastoa pitkin matkaa, kuvailee Pulliainen digitaalisen neuvoja-apurin opettamista.

Apua nuorten ja maahanmuuttajien kanssa työskenteleville

SAK:n työsuhdeneuvonnan kehittämishankkeessa on tuotettu tänä vuonna SAK:laisille luottamusmiehille suunnattua koulutusmateriaalia, jolla parannetaan valmiuksia tunnistaa ja puuttua työperäiseen hyväksikäyttöön. Koulutusmateriaalin ensimmäinen osuus on katsottavissa videoluentona työelämänpelisäännöt.fi -palvelussa.

Lisäksi hankkeessa on toteutettu uusi yhdeksäsluokkalaisille suunnattu opetusmateriaali, joka julkaistaan tällä viikolla Studia-messuilla osana lanseerausta. Opetusmateriaalin luomisessa ja testaamisessa on ollut tiiviisti mukana opettajia ja oppilaita.

SAK:n työsuhdeneuvonnan uudistamisen ja uuden palvelun kehittämisen äärellä on työskennellyt monialainen työryhmä SAK:n asiantuntijoita tänä vuonna. Kehittämishanke on saanut Työ- ja elinkeinoministeriön rahoitusta.

Viikon varrella tapahtuu

• Tiistaina 23.11. Klo 19 SAK:n ajankohtaisohjelma Suoraan töistä: Höynäytetäänkö nuoria työelämässä? Live-keskustelussa nuorten asemaa työelämässä pohtivat Työterveyslaitoksen tutkija Mikko Nykänen ja työmarkkinapäällikkö Karoliina Huovila. Lähetyksessä kuullaan myös pikaruokaravintolan vuoropäällikön puheenvuoro.
  • Lähetystä voi seurata YouTubessa kanavalla SAKtuubi.
  • Helsingissä ja Vantaalla vierailee tiistaina 23.11. SAK:n jäsenjärjestöjen pop-up neuvontapiste, jossa työelämän pelisäännöistä voi keskustella suomeksi tai englanniksi.
  • Tiistaina ja keskiviikkona 23.-24.11. Studia-messuilla Helsingissä Työelämän pelisäännöt -osastolla voi tutustua työelämän pelisääntöihin.
  • Keskiviikkona 24.11. Joensuun kaupungin työllisyyspalveluiden Luotsi striimaa keskustelutilaisuuden, jossa nuorten kysymyksiin työelämän pelisäännöistä kertoo vastauksia SAK:n alue- ja järjestöasiantuntija Kai Hyttinen.
  • Nuorille suunnatun neuvonnan Ohjaamo-verkostossa vieraillaan viikon aikana kaikkiaan 10 paikkakunnalla esittelemässä uudistunutta SAK:n työsuhdeneuvontaa.
  • Lisäksi mm. Turussa ja Kajaanissa kuullaan työelämän pelisäännöistä oppilaitosinfoissa ja Kuopiossa tarjotaan infotilaisuus alueellisille työelämäverkostoille.
  • SAK:n työelämäwebinaari opinto-ohjaajille tekee uutta palvelua ja opetusmateriaalia tutuksi heti teemaviikon jälkeen.

Työelämän pelisäännöt: