Työllisyyspakettiin tarvitaan myös palkansaajien tavoitteita

SAK:n hallitus ottaa maanantaina kantaa budjettiriihen yhteydessä esitettyyn kutsuun lähteä mukaan työllisyyspakettia valmistelevaan kolmikantatyöryhmään.
01.09.2016 20:44
SAK

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomauttaa, että kunta-alan kiky-kiista haittaa keskusteluja työllisyyspaketista.

– Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen asia. Hallituksen esityksessä on myönteisiä avauksia, mutta myös SAK:lle vaikeita asioita. Tämän vuoksi on tärkeää, että palkansaajat saavat tuoda yhteiseen valmisteluun omat esityksensä, Eloranta tähdentää.

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö ehdottaa muun muassa pikaista perhevapaiden uudistamista.

– Työllisyysaste olisi Suomessa puolitoista prosenttiyksikköä nykyistä korkeampi, jos nuorten naisten työllisyys olisi Ruotsin tasolla. SAK:n perhevapaamalli ei lisää yhteiskunnan eikä työnantajan kustannuksia, joten siihen kannattaisi tarttua rohkeasti, Eloranta huomauttaa.

SAK on julkaissut esitykset työllisyyden parantamiseksi. Esityksiin sisältyy perhevapaiden ja työttömyysturvan uudistusten lisäksi muun muassa pitkäaikaistyöttömien aktivointipalvelujen kaksinkertaistaminen, eläketuki työkykynsä menettäneille ikääntyneille pitkäaikaistyöttömille sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen asuntotuotantoa lisäämällä. Myös työttömien omaehtoista kouluttautumista sekä sivutoimista opiskelua on SAK:n mielestä helpotettava.

SAK:n esitykset työllisyyden parantamiseksi.

SAK:n malli perhevapaiksi.