Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työelämän ammattilaiset: Pyöri…

Kokoonpanija Jenniina Hotin työn pitää kiinnostavana erityisesti se, että pyörämallit vaihtuvat: ”Uuden mallin kanssa pääsee säännöllisesti miettimään, miten homma hoituu”.

Uutinen

Työelämän ammattilaiset: Pyöriä ihmiskäden kosketuksella

Suomen ainoalla pyörätehtaalla Hangossa kasataan pyöriä käytännössä käsityönä. Jenniina Hotin työtä ei voi robotti korvata.

”Meidän pyörät ovat maailman parhaita, koska ne on tehty Suomessa. Helkama on ainoa teollinen pyörävalmistaja Suomessa. On hienoa olla osa sellaista tiimiä ja on hienoa, että yritys tarjoaa töitä paikalliselle, varsinkin tällaisessa vähän pienemmässä kaupungissa.

Vaikka Jopo on tunnetuin tuotteemme, enemmistö malleista on muita pyöriä, ja varsinkin sähköpyörät ovat tällä hetkellä iso juttu. Kaikki pyörät myös suunnitellaan meillä itse.

Rungot tulevat valmiina, ja ne maalataan meidän omassa maalaamossamme. Me kokoamme polkupyörät tehtaan linjastoilla. Runkoihin liitetään renkaat ja muut komponentit. Ne tulevat esivalmistelusta tai esimerkiksi vaihteistot suoraan alihankkijoilta.

Kokoonpano tapahtuu eri työpisteillä. Mallista riippuen työpisteitä on 5–12, ja yhteen pyörään tulee jopa viisikymmentä erilaista osaa.”

Jos huomaamme, että jotain voisi tehdä eri lailla, suunnittelupuoli ottaa kehitysideoita vastaan.

”Työ vaatii tarkkaavaisuutta ja kärsivällisyyttä, ettei ala runttaamaan ruuveja kiinni miten sattuu. Kädentaitoa on oltava sen verran, että ruuvit ja mutterit pysyvät kädessä.

Fillarit on suunniteltu hyvin, mutta jos kokoonpanossa huomataan, että jotain voisi tehdä vähän eri lailla, suunnittelupuoli ottaa kyllä kehitysideoita vastaan. Itsekin voi kehittää jotain työvaihetta, miten se kannattaa tehdä.”

Jenniina Hotti kokoaa polkupyörän runkoa.

”Vuodenajat vaikuttavat työhön todella paljon. Kevät on pyörien sesonkia, ja tahti kiihtyy vuodenvaihteen jälkeen. Kesän jälkeen ja talvella on tietysti hiljaisempaa. Työsuhdepyörien verotukseen liittyvät päätökset olivat kyllä kummallisia, ja se vaikuttaa meidänkin tuotantoon.”

Vastuu siitä, että fillarit kasataan hyvin, on ihmisellä.

”Olin ennen töissä tarjoilijana, ja minulla on matkailualan koulutus. Ala on kuitenkin tosi sesonkiluonteista varsinkin täällä Hangossa, ja halusin jotain säännöllisempää. Helkamalla haettiin työntekijöitä, ja onnekseni pääsin sisään. Meillä tehdään töitä vain päivävuorossa.

Meitä on noin 60 henkilöä, tuotannon puolella nelisenkymmentä. Täällä on todella mahtavat työkaverit, ja työn pitää kiinnostavana se, että pyörämallit vaihtuvat. Uuden mallin kanssa pääsee säännöllisesti miettimään, miten homma hoituu.”

Lähikuva polkupyörän renkaan navasta ja pinnoista, taustalla näkyy pyörien kokoonpanohallia.

”Käyn autolla töissä, mutta tykkään tietysti myös pyöräillä. Varsinkin sähköpyörällä pääsee aika helposti ja nopeasti moneen paikkaan.

Pyörien kokoaminen on lopulta pitkälle käsityötä. Siinä tarvitaan työkaluja, joita käytetään käsillä, eikä mikään robotti pysty tekemään sorminäppäryyttä vaativia töitä. Vastuu siitä, että fillarit kasataan hyvin, on ihmisellä.”

Jenniina Hotti (22 v.)

  • Pyörien kokoonpanija, työskennellyt Helkama Veloxilla vuodesta 2022 alkaen.
  • Teollisuusliiton jäsen.

”Liityin ammattiliittoon vähän sen jälkeen, kun aloitin työt täällä. Kun mielenkiintoa ja ay-innostusta oli, asiat lähtivät etenemään aika nopeasti. Nyt olen työntekijöiden pääluottamusmies. Liiton tärkein tehtävä on olla turva taustalla ja on hyvä tietää, että tukea saa tarvittaessa eri asioissa. Meillä on työnantajan kanssa hyvät välit ja kaikesta on aina voitu keskustella.”

Katso video Jenniina Hotin työpäivästä

Tämä sisältö vaatii markkinointievästeet

Vaihda evästeasetuksia

Tämä juttu on osa SAK:n Työelämän ammattilaiset -sarjaa. Esittelemme noin kerran kuukaudessa SAK:n ammattiliittojen jäseniä ja heidän työtään.

Työelämän pelisäännöt -logo, jossa kirjaimet TYPE monivärisellä taustalla.
Piirroskuvassa kaksi hahmoa, joilla on esiliinat päällään, heittävät yläfemman.