TUC: Työntekijöiden oikeudet taattava EU-eron jälkeenkin

Euroopan unionissa pysymisen puolesta voimakkaasti toiminut Britannian keskusjärjestö TUC sanoo kansanäänestyksen jälkeen, että nyt on tärkeintä puolustaa työpaikkoja ja työntekijöiden elintasoa.
27.06.2016 16:07

Työtätekevillä ihmisillä ei pidä maksattaa eroa EU:sta, sanoo TUC:n pääsihteeri Frances O'Grady.

– Hallituksen on laadittava kiireellisesti suunnitelma Britannian teollisuuden puolustamiseksi ja työpaikkojen säilyttämiseksi. Se merkitsee punnan tukemista ja talouden elvyttämistä.

Britannian ay-liike kampanjoi aktiivisesti EU:ssa pysymisen puolesta. Se kertoi, mitä ero työntekijöille todennäköisesti merkitsisi. Lisäksi ay-liike oikoi lähdön puolustajien selvästi vääriä väitteitä eron vaikutuksista. Erityisesti TUC ja ammattiliitot kantoivat huolta siitä, että ero EU:sta voisi heikentää työntekijöiden sosiaalisia etuja.

Britannian konservatiivihallitus on perinteisesti vastustanut EU-tason työelämän vähimmäissäädöksiä. Kansanäänestyksen tuloksen selvittyä TUC aloitti heti kampanjoinnin työntekijöiden oikeuksien puolustamiseksi. Se kerää allekirjoituksia parlamentille osoitettuun vetoomukseen nykylakien takaamien oikeuksien säilyttämiseksi.

Vetoomus muistuttaa keskeisten ero-kampanjan vetäjien sanoneen EU-säädösten haittaavan Britannian taloutta. TUC:n mukaan nämä esteiksi kutsutut säädökset ovat tosiasiassa miljoonien työtätekevien arvostamia oikeuksia ja suojelua. Niiden poistaminen tai rajoittaminen aiheuttaisi suurta haittaa reilulle työelämälle ja työtekevien elinoloille.

TUC:n kansainvälisten asioiden päällikkö Owen Tudor hahmotteli ay-liikkeelle uutta tilannearviota. Hän korostaa kansallisen, kaikki puolueet ja koko maan mukaan ottavan strategian laatimisen tärkeyttä.

– Suvaitsevaisuus on rakennettava uudelleen ja haavat parannettava. Ammattiliittojen ja työnantajien on kyettävä toimimaan yhdessä, jotta investoinnit eivät katoa Britanniasta, Tudor sanoo.

Hänen mukaansa maan hallituksen on samoin sitouduttava säilyttämään EU-säädösten mukaiset työntekijöiden vähimmäisoikeudet.

Heikki Jokinen, vapaa toimittaja