Suuri junaryöstö

SAK:n Satakunnan ja Varsinais-Suomen aluetoimikunnat eivät hyväksy VR:n suurta junakaappausta. Aluetoimikunnat ottivat kantaa hallituksen suunnitelmaan kokouksessaan lauantaina 12. elokuuta.
14.08.2017 15:40

Hallitus aikoo jälleen myydä suomalaista kansallisomaisuutta. Sähköverkot ja puhelinyhtiöt on jo myyty. Seuraavaksi uhkaa Posti, VR ja julkinen terveydenhuolto joutua pilkotuksi ja kaupan.

Hallitus aikoo pilkkoa VR:n ulkomaisten yhtiöiden hyväksi. VR on investoinut miljardin uuteen junakalustoon omilla rahoillaan, mutta hallitus pakottaa sen luovuttamaan kaluston kilpailevien yhtiöiden käyttöön.

VR ja veronmaksajat kantavat riskin ja voitot valuvat VR:n kilpailijoille.

Kalustoyhtiön perustamissa on suuri pelko, että vakuutteluista huolimatta yhtiö myöhemmin myydään kokonaan, esimerkkinä sähköverkkojen Caruna-tapaus.

Emme kerta kaikkiaan luota bisnestaustaisten ministerien Bernerin ja Sipilän vakuutuksiin.

Kansainväliset arviot osoittavat, että Suomen rautatiejärjestelmä on rankattu maanosamme kolmanneksi laadukkaimmaksi. Samoilla vetureilla on ajettu henkilö- ja tavaraliikennettä, joka pitkien etäisyyksien ja ohuiden henkilö- ja tavaravirtojen maassa on ollut tärkeä osa rautatiejärjestelmän tehokkuutta. Nyt tätä mallia ollaan purkamassa. Tämä on erityinen riski myös maamme teollisuudelle ja kuljetuksien hinnoille.

Tuemme täysin Veturimiesten liiton mielenilmausta.

VR:n tulee jatkossakin pysyä yhteiskunnan käsissä!

SAK:n Satakunnan ja Varsinais-Suomen aluetoimikuntien kokous 12.8.2017 Euran Kauttualla