Samuli Hiilesniemi aloittaa lakimiehenä SAK:ssa

Oikeustieteen maisteri Samuli Hiilesniemi on valittu lakimieheksi SAK:hon. Hän aloittaa tehtävässä tänään 1. maaliskuuta. Hiilesniemi vastaa erityisesti Eurooppa-edunvalvontaan liittyvistä kysymyksistä. Hiilesniemi siirtyy SAK:hon Teollisuusliitosta.
01.03.2021 12:01
SAK
Samuli Hiilesniemi. Kuva Patrik Lindström.

Samuli Hiilesniemi on valmistunut oikeusnotaariksi vuonna 2014 ja oikeustieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2015. Ennen Teollisuusliittoa 35-vuotias Hiilesniemi on työskennellyt muun muassa Helsingin yliopistossa, Työväen Akatemiassa ja korkeakouluharjoittelijana Ulkoasiainministeriön Oikeuspalvelussa.

Samuli Hiilesniemi vastaa SAK:ssa ammattiliitojen ja SAK:n yhteisestä Eurooppa-edunvalvonnasta, joka pitää sisällään EU-työoikeuteen ja kansainvälisiin sopimuksiin liittyviä kysymyksiä ja palkansaajien EU-tason edunvalvonnan kehittämistä.

Hän on opinnoissaan erikoistunut EU-työoikeuteen ja valmistelee parhaillaan väitöskirjaa, jonka työotsikkona on The Interpretative Expansionism of the European Court of Justice and the Nordic Labour Markets – vapaasti käännettynä EU-tuomioistuimen tulkintakompetenssin laajentumiskehitys ja pohjoismaiset työmarkkinamallit.

Samuli Hiilesniemi uskoo, että SAK:ssa hän pääsee haastamaan itseään ja kehittymään juuri niillä alueilla, joista on ollut erityisen kiinnostunut jo pitkään.

– EU-työoikeus ja kansainvälinen työoikeus on ollut oikeustieteen alalla itselleni suurin ammatillisen kiinnostuksen kohde jo työoikeuden perusopinnoista lähtien ja luonnollisesti olen hyvin innoissani päästessäni työskentelemään nimenomaisesti kyseisen tematiikan parissa.

Hiilesniemi kertoo olleensa peruskoulusta lähtien kiinnostanut oikeusjärjestelmän olemassaolon tarkoituksesta ja merkityksestä yhteiskunnallisella tasolla.

– Hieman kliseiseltä kuulostavan kertomuksen riskillä voin sanoa, että päädyin aikanaan lukemaan oikeustiedettä nimenomaan oikeudenmukaisuuden ideaalin vuoksi. Opintojen edetessä tämä on vahvistunut siten, että haluan tehdä työtä, jossa koen olevani oikeudenmukaisuutta edistävällä asialla.

– Ay-liike näyttäytyy itselleni reiluutta, tasapuolisuutta ja kohtuutta edistävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana. Pienemmän asialla oleminen tuntuu oikealta, Samuli Hiilesniemi sanoo.