SAK:n julkisen alan liitot yhdistyivät JHL:ksi

22.11.2005 14:57
SAK
Uutiset Työelämä
JHL:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori yhdistymiskokouksen avajaisissa. Kuva: Veli-Matti Parkkinen

Tänään perustettu Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on Suomen suurin ammattiliito. Sen jäsenmäärä on lähes 230 000. Jäsenistä yli 70 % on naisia.

JHL syntyi tänään SAK:n julkisen alan liittojen yhdistymiskokouksessa Helsingin Marina Congress Centerissä, kun Kunta-alan ammattiliitto KTV ja Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto VAL yhdistyivät. Yhteisöjäsenliittoina mukaan liittyivät Vankilavirkailijain liitto, Tulliliitto ja Merivartioliitto. JHL:n perustamisen myötä myös Valtion yhteisjärjestö VTY purettiin.

Uuden liiton puheenjohtajaksi valittiin Tuire Santamäki-Vuori, joka aikaisemmin toimi KTV:n puheenjohtajana. Yhdistämiskokouksen avannut Santamäki-Vuori korosti, että JHL haluaa olla vahva ja uudistumiskykyinen edunvalvoja entistäkin vaativammassa toimintaympäristössä.

- Liiton edunvalvontarakenteissa suurin kehittämistarve on laajenevilla yksityisillä hyvinvointialoilla. Siellä toimivien yleishyödyllisten yhteisöjen ja yritysten kirjo on myös suuri niin koon, osaamisen kuin työnantajastrategioiden suhteen. Yksityisillä hyvinvointialoilla tarvitsemme osin erilaista edunvalvonta- ja järjestötyötä kuin perinteisellä kunta-, valtio- tai seurakunta-alalla, Santamäki-Vuori sanoi puheessaan.

Tuire Santamäki-Vuoren mukaan juuri yksityisaloilla liittofuusio merkitsee myös sitä, että aiemmin erillään ja toistensa kanssa kilpaillen toimineet liitot yhdistyvät aiempaa vahvemmaksi neuvotteluosapuoleksi.

Tänään on myös nimetty JHL:n hallinto siirtymäkaudeksi. Siirtymäkausi jatkuu syksyyn 2006 saakka, jolloin pidetään JHL:n ensimmäisten edustajistovaalien jälkeinen edustajiston järjestäytymiskokous. Huomenna keskiviikkona yhdistymiskokous hyväksyy JHL:n liittostrategian ja toimintasuunnitelman.

Uudet toimitilat avataan tammikuussa 2006

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Julkisten ja hyvinvointialojen liitossa JHL:ssä on yhteensä 230 työntekijää. Alan työttömyyskassassa on 58 työntekijää. Helsingin keskustoimiston lisäksi JHL:llä on 15 aluetoimistoa. Liitto tekee noin sata työ- ja virkaehtosopimusta.

JHL toimii loppuvuoden 2005 entisten KTV:n, VAL:n ja VTY:n toimitiloissa. Vuoden 2006 alussa liitto siirtyy uusiin toimitiloihin Helsingin Sörnäisten rantatielle Partekin entisiin konttoritiloihin.

SAK:n julkisen alan liittojen yhdistymistä valmisteltiin kolme ja puoli vuotta eli keväästä 2002 alkaen.

Lisätietoja JHL:stä löytyy liiton tänään avaamasta uudesta Internet-palvelusta osoitteessa www.jhl.fi.