SAK:n edustajiston terveiset Säätytalolle: Aktiivimalli romukoppaan ja ammatillinen koulutus kuntoon

Työllisyyden edistäminen on tulevan hallituskauden tärkeä tavoite. Sen varjolla ei pidä kuitenkaan tinkiä työehdoista tai työttömien turvasta, painottaa SAK:n edustajisto päätöslausumassaan.
17.05.2019 11:30
SAK:n edustajisto oli koolla Helsingissä torstaina ja perjantaina.

Edustajisto pitää selvänä, että aktiivimalli on peruttava.

- Toimeentuloturvan leikkaaminen ei aktivoi työttömiä työnhakuun tai osallistumaan palveluihin. Aktiivimallin leikkuri on osunut erityisesti vanhempiin työttömiin ja ansioturvan lisäpäivillä oleviin. Näistä vaikutuksista SAK on jo alusta asti varoittanut.

Edustajisto toivoo, että työttömyysturva ja työttömien palvelut uudistetaan sosiaaliturvaa uudistettaessa ymmärrettäväksi ja työllistymistä tukevaksi kokonaisuudeksi.

Tulevalla hallituskaudella tarvitaan panostuksia laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Myös nuorten lähiopetusta on lisättävä ammatillisissa opinnoissa, edustajisto toteaa.

Edustajiston mielestä valtio on epäonnistunut pahasti omistajapolitiikassaan erityisesti digitalisaation koettelemilla aloilla.

- Valtion sataprosenttisesti omistama Posti on heikentänyt määrätietoisesti työehtoja sen sijaan, että valtio omistajana olisi höllentänyt tuottovaatimuksiaan tai miettinyt, miten murroksen kohteena olevien alojen työntekijöiden tilannetta voisi tukea.

Edustajisto kannustaa palkansaajia äänestämään europarlamenttivaaleissa ja antamaan äänensä ehdokkaille, jotka haluavat rakentaa sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa Eurooppaa.

SAK:n edustajiston päätöslausuma:

Työmarkkinoilla ja politiikassa tarvitaan kipeästi luottamusta

Työllisyyden edistäminen on tulevan hallituskauden tärkeä tavoite. Sen varjolla ei pidä kuitenkaan tinkiä työehdoista tai työttömien turvasta.

Edellinen hallitus rikkoi luottamusta työmarkkinoilla ja epäonnistui omistajapolitiikassaan. Esimerkiksi digitaalisen murroksen kohteena olevilla aloilla valtion sataprosenttisesti omistama Posti on heikentänyt määrätietoisesti työehtoja sen sijaan, että valtio omistajana olisi höllentänyt tuottovaatimuksiaan tai miettinyt, miten murroksen kohteena olevien alojen työntekijöiden tilannetta voisi tukea. SAK tuomitsee laajasti työnantajien harjoittaman sopimusshoppailun.

Työttömiä kuristavasta aktiivimallista on luovuttava. Toimeentuloturvan leikkaaminen ei aktivoi työttömiä työnhakuun tai osallistumaan palveluihin. Aktiivimallin leikkuri on osunut erityisesti vanhempiin työttömiin ja ansioturvan lisäpäivillä oleviin. Näistä vaikutuksista SAK on jo alusta asti varoittanut. Kun sosiaaliturvaa uudistetaan, työttömyysturva ja työttömien palvelut on uudistettava ymmärrettäväksi sekä työllistymistä tukevaksi kokonaisuudeksi.

Lääkkeet työllisyysasteen nostamiseen löytyvät muutosturvan parantamisesta sekä työssäjaksamisen, työhyvinvoinnin ja työntekijöiden osaamisen tukemisesta. Laadukas varhaiskasvatus ja nuorten lähiopetuksen lisääminen ammatillisissa opinnoissa takaavat pitkällä aikavälillä sujuvan työelämään siirtymisen. Meillä ei ole varaa työelämässä yhteenkään menetettyyn sukupolveen.

Työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia omaan työhönsä on lisättävä. Vain näin voidaan pidentää työuria. Työnantajien asenteiden ja toimintatapojen on muututtava. Henkilöstön osaamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen edellyttää parempia mahdollisuuksia työuran aikaiseen koulutukseen osallistumiseen.

Kunnianhimoinen ilmastopolitiikka vaatii tekoja myös työelämässä. Työntekijät ovat keskeisessä roolissa, kun muutos kestävämpään suuntaan tapahtuu rakennustyömailla, palveluissa, hallinnossa ja teollisuudessa. On kuitenkin tärkeää, että ilmastopolitiikka koetaan sosiaalisesti oikeudenmukaiseksi ja sellaiseksi, että se luo uusia työpaikkoja.

Palkansaajaliikkeen tehtävä on rakentaa ja puolustaa hyvää ja reilua työelämää koko Euroopassa. Sosiaalisen polkumyynnin sijaan tarvitsemme vahvempaa työntekijöiden suojelua. Euroopan parlamentti on kuluneella vaalikaudella parantanut lähetettyjen työntekijöiden asemaa ja rajannut nollatuntisopimusten käyttöä. Tällä tiellä on jatkettava. Siksi on tärkeää, että palkansaajat äänestävät europarlamenttivaaleissa ja antavat äänensä ehdokkaille, jotka haluavat rakentaa sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa Eurooppaa.