SAK:lta matalan kynnyksen apua nuorille ja maahan muuttaneille

Työperäinen hyväksikäyttö ei ole marginaalinen ilmiö Suomessa. SAK:n uudella palvelulla halutaan lisätä nuorten ja maahan muuttaneiden tietoa omista oikeuksistaan työelämässä.
22.11.2021 10:19
Kuva SAK.

Työperäinen hyväksikäyttö on vastenmielinen ja tuomittava ilmiö, johon tulee määrätietoisesti puuttua sekä lainsäädäntöä että viranomaisyhteistyötä parantamalla. SAK on ajanut viranomaisille lisää puuttumiskeinoa ja työvoimaa hyväksikäyttävien kiinnijäämisriskin ja sanktioiden lisäämistä.

– Työperäinen hyväksikäyttö jää usein myös paljastumatta, koska työntekijöillä ei ole tietoa suomalaisesta työelämästä tai esimerkiksi alalla sovellettavista työehdoista. Heiltä puuttuu yleensä myös verkosto, joka osaisi opastaa eri työelämän tilanteissa, sanoo johtaja Heli Puura.

SAK avasi uuden palvelun nuorten ja maahan muuttaneiden avuksi työelämässä

Tiedon ja neuvonnan lisäämiseksi SAK lanseerasi tänään uuden palvelukokonaisuuden, joka pyrkii vastaamaan suoraan erityisesti maahan muuttaneiden ja nuorten työelämätiedon tarpeeseen. Lisäksi luottamushenkilöille tarjotaan koulutusta työperäisen hyväksikäytön tunnistamiskeinoista. Hanke on saanut työ- ja elinkeinoministeriön rahoitusta vuodelle 2021.

– Ammattiliitot auttavat jäseniään, mutta työelämässä on yhä enemmän ihmisiä, joille ammattiliitto ei ole vielä tuttu toimija. Palvelu täydentää varsinkin uran alkupäässä olevien tietoja ja ohjaa heitä pitämään huolta omista oikeuksistaan, Heli Puura kertoo.

Palvelukokonaisuuteen kuuluu nuorille ja maahan muuttaneille tarkoitettu matalan kynnyksen henkilökohtainen työehtoneuvonta. Sen lisäksi uusi verkkosivusto www.työelämänpelisäännöt.fi tarjoaa perustietoa suomalaisesta työelämästä poikkeuksellisen laajalla kielivalikoimalla.

Työelämän ABC -tietopaketti sisältää laajan oppaan työelämästä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Lisäksi tiiviimmin perustiedot suomalaisesta työelämästä on palvelussa tarjolla 20 muulla kielellä, eli kaikkiaan työelämätietoa on saatavilla 23 eri kielellä.

– Mukana on myös sellaisia kieliä, kuten dari tai tagalog, joilla tietoa suomalaisesta työelämästä on tällä hetkellä todella vähän saatavissa.

Sisällössä on kiinnitetty huomiota helposti ymmärrettävään kieleen, koska työelämän oikeudet ja velvollisuudet ovat täynnä erilaisia termejä ja käsitteitä. Suomeksi palvelusta löytyy myös chatbot, joka on saanut nuorten ehdotuksesta nimen Jobotti.

Verkkopalvelun kielet: suomi, englanti, ruotsi sekä venäjä, viro, somali, arabia, kiina, thai, espanja, saksa, puola, ranska, dari, farsi, nepali, ukraina, latvia, kurdi (sorani), turkki, vietnam, burma, tagalog.