SAK osoittaa tukensa Ukrainalle maan kansallispäivänä – 10 000 euron lahjoitus sodan uhreille

Lahjoitamme Ukrainan sodan uhreille 10 000 euroa maan kansallispäivänä torstaina 24. elokuuta. Haluamme lahjoituksellamme muistuttaa, että Venäjän aloittama hyökkäyssota on yhä käynnissä ja Ukraina tarvitsee tukeamme.
23.08.2023 13:58
SAK keskustoimiston ulkoseinustalle on kiinnitetty Ukrainan itsenäisyyspäivää juhlistava banderolli. Banderollin edessä SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Kuva: SAK.

Ukraina viettää kansallispäiväänsä torstaina 24. elokuuta. Samalla tulee kuluneeksi jo puolitoista vuotta siitä, kun Venäjä käynnisti täysimittaisen hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan. Toisin kuin Venäjän johto kuvitteli, sota ei ollutkaan ohi muutamassa päivässä.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kannustaa Suomen valtiota, kansalaisyhteiskuntaa ja Suomen kansalaisia jatkamaan edelleen tukeaan Ukrainalle.

– Aina suuremman ja ennakkoon vahvemmaksi arvioidun ei onnistu pakottaa pienempää tahtoonsa. Vastarinta onnistuu parhaiten silloin, kun altavastaaja puolustaa moraalisesti kestäviä asioita ja arvoja. Silloin se löytää itsestään tarvittavan voiman ja sitkeyden.

– Itsenäisyyttään urheasti puolustaneella Ukrainalla ja sen kansalaisilla on ollut koko kriisin ajan takanaan eurooppalaisten vankkumaton tuki. Pidämme tärkeänä, että emme turru tähän sotaan alituisesti uutisoitujen tragedioiden tulvassa, vaan jatkamme Ukrainan tukemista, Eloranta muistuttaa.

SAK:n 10 000 euron avustuksesta 4 000 euroa osoitetaan Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:n solidaarisuusrahastoon, 3 000 euroa YK:n lastenjärjestölle Unicefille ja 3 000 euroa Suomen Punaiselle Ristille. Aikaisemmin SAK ja sen jäsenliitot ovat tehneet useita lahjoituksia Ukrainan tukemiseksi.

Ukrainan kansallispäivän kunniaksi SAK nostaa torstaiaamuna Ukrainan lipun keskustoimistonsa salkoon.

Maahanmuuttoviraston arvion mukaan Suomeen saapuu tänä vuonna noin 30 000–40 000 tilapäisen suojelun hakijaa. SAK on laajentanut Työelämänpelisäännöt.fi-palvelun ukrainan- ja venäjänkielisiä sisältöjä. Tavoitteena, että tänne sotaa paenneille ja pakeneville on tarjolla helposti ymmärrettävää tietoa suomalaisesta työelämästä heidän omalla äidinkielellään.