SAK käynnistää työttömyysturvan kehittämishankkeen – Hankkeen vetäjäksi johtaja Saana Siekkinen

Kehittämishankkeen tavoitteena on löytää uusia ratkaisuja työttömien palvelujen ja työttömyysturvan kehittämiseksi. Vuoden 2018 kestävä hanke on keskusjärjestön, liittojen ja työttömyyskassojen yhteinen.
11.12.2017 12:25
SAK
Saana Siekkinen. Kuva: Patrik Lindström / SAK

– Työelämässä tapahtuvat muutokset haastavat sosiaaliturvajärjestelmäämme yhä enemmän. Lisäksi työttömyysturvaan ja työttömien palveluihin on valmisteilla useita uudistuksia, jotka vaikuttavat palkansaajien ja työttömien arkeen, johtaja Saana Siekkinen sanoo.

SAK:ssa käsitellään ensi vuoden aikana laajemmin työssä käyvien toimeentuloon liittyviä kysymyksiä osana Mahdollisuuksien aika -hanketta.

– Työttömyysturvajärjestelmä ei tällä hetkellä toimi riittävän joustavasti erilaista pätkää ja keikkaa tekevien työntekijöiden ja itsensä työllistäjien tarpeisiin. Tulorekisteri muuttaa osaltaan työttömyysturvan toimeenpanoa ja voi jatkossa mahdollistaa nykyistä joustavamman turvan työttömyyden varalle.

Saana Siekkinen huomauttaa, että hallituksen suunnitelma siirtää työttömien palvelut osaksi maakuntien kasvupalveluita sekä yksityisten palveluntuottajien nykyistä laajempi mukaantulo mullistavat entisestään toimintakenttää. Uudistukset vaikuttavat myös työttömyyskassojen toimintaan.

Osana tammikuussa käynnistyvää hanketta arvioidaan myös ammattiliittojen ja työttömyyskassojen roolia työttömien palveluiden kuten työnvälitys-, ura- ja ohjauspalvelujen tuottajina tulevaisuudessa.

Saana Siekkinen siirtyy työttömyysturvan kehittämishankkeen päälliköksi ensi vuoden alussa SAK:n työ ja turva -osaston johtajan paikalta. Siekkisen sijaisena osaston johtajana toimii ensi vuoden sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari.