SAK, Akava ja STTK: Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt kokevat edelleen syrjintää työelämässä

SAK:n, Akavan ja STTK:n jäsenliitoilleen tekemän kyselyn mukaan noin kolmannes liitoista on saanut viimeisen vuoden aikana yhteydenottoja seksuaali- tai sukupuolivähemmistöihin kohdistuvan kiusaamisen, syrjinnän tai muun epäasiallisen kohtelun vuoksi. Yhteydenottojen määrä on pysynyt samana viime vuosiin verrattuna.
28.06.2021 06:25
SAK, AKAVA ja STTK
Piirros: Sanna Kallio

– Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustajat ovat usein näkymättömissä työelämässä ja saattavat varoa kertomasta työpaikallaan esimerkiksi samaa sukupuolta olevasta kumppanistaan tai sukupuoli-identiteetistään. Siksi on mahdollista, että monet heistä eivät uskalla tuoda esille kokemaansa syrjintää edes ammattiliitoille, Akavan johtava asiantuntija Miika Sahamies arvelee.

Ammattiliitot panostavat yhä enemmän syrjinnän vastaiseen työhön työpaikoilla. Monet liitot kertoivat kyselyssä ottavansa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvan epäasiallisen kohtelun esille luottamushenkilökoulutuksissaan.

– Syrjintään puuttuminen on tärkeä osa henkilöstön edustajien työtä. Myös työnantajien olisi ryhdistäydyttävä ja otettava tosissaan velvoitteensa edistää työntekijöiden yhdenvertaisuutta työpaikalla. Luottamusmiehillä ja työsuojeluvaltuutetuilla on lain mukaan oikeus saada tietoa työnantajan yhdenvertaisuuden edistämistä koskevista suunnitelmista, SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto muistuttaa.

Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa vähintään 30 hengen työpaikat laatimaan yhdenvertaisuussuunnitelman. Myös tätä pienempien työpaikkojen on tavoitteellisesti edistettävä yhdenvertaisuutta, vaikka kirjallista suunnitelmaa niiltä ei edellytetäkään.

– Työnantajien pitää tehdä selväksi, että seksuaali-, sukupuoli- ja muihin vähemmistöihin kuuluvat työntekijät ovat osa työyhteisöä. Kirjallinen yhdenvertaisuussuunnitelma kannattaa nähdä prosessina, joka auttaa työpaikkaa tulemaan paremmaksi. Se helpottaa myös uusien työntekijöiden perehdytystä ja syrjinnän ehkäisemisen resurssointia, STTK:n juristi Anja Lahermaa sanoo.

Palkansaajajärjestöjen keskustelutilaisuus syrjinnän ehkäisemisestä tiistaina

SAK, Akava ja STTK järjestävät Helsinki Pride -viikolla keskustelutilaisuuden, jossa etsitään keinoja työelämässä tapahtuvan syrjinnän ehkäisemiseen. Tilaisuus välitetään suorana Facebookin live-lähetyksenä tiistaina 29.6.2021 kello 10–11 osoitteessa https://www.facebook.com/events/523945628618914.

Keskusteluun osallistuvat

• Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston ylitarkastaja Jussi Aaltonen
  • Helsingin kaupungin asiantuntija (henkilöstön monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo) Susanna Puustinen
  • Setan nuorisotyön vaikuttamisen asiantuntija Heta Hölttä.

Juontajana toimii SAK:n työehtoasiantuntija Karoliina Huovila.

Tänäkin vuonna SAK:lla on ilo olla Helsinki Priden virallinen kumppani. Olemme ylpeitä, että voimme edistää yhdenvertaisuutta Suomen suurimmassa ihmisoikeustapahtumassa.