Rautatieläisten Kesseli jää ennenaikaiselle eläkkeelle

15.03.2001 17:24
Uutiset Työelämä

Seuraajaksi ehdolla kolme nimeä

SAK:laisen Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Pentti Kesseli (58, sd.) aikoo jäädä eläkkeelle jo ennen varsinaista eläkeikää järjestön toukokuussa pidettävän liittokokouksen jälkeen. Kesselin seuraajaksi on ehdolla kolme nimeä.

Rautatieläisten liiton ulkopuolelta on puheenjohtajaehdokkaaksi asetettu SAK:n työympäristösihteeri Mauri Lundén (sd.). Lundénilla on laaja kokemus SAK:n, ammattiliittojen sekä yritysten kehittämistoiminnasta. Hän on toiminut mm. Työturvallisuuskeskuksen johtajana, SAK:n henkilöstöpäällikkönä, SAK:n kehittämiskeskuksen johtajana ja viimeksi Liikealan ammattiliiton koulutuspäällikkönä.

Liiton sisältä puheenjohtajaksi pyrkii pääsihteeri Aulis Alanko (sd.). Hänen etuinaan pidetään muun muassa liiton tuntemusta ja sopimustoiminnan hallitsemista.

Kolmantena ehdokkaana on Rautatieläisten liiton pääluottamusmies Jorma Hellsten (sd.) Turusta. Aiemmin esillä on ollut myös muita nimiä, mutta käytännössä seuraajapeli on enää kolmen kauppa.

"Aikansa kutakin"

Kesselin eläke aiotaan hoitaa lisäeläkejärjestelyin. Puheenjohtajan varsinainen eläkeikä olisi 60 vuotta, mutta Kesseli on vasta 58-vuotias.

16 vuotta rautatieläisiä johtanut Kesseli itse oli torstaina haluton kommentoimaan sitä, miksi hän jää pois jo ennen varsinaista eläkeikään.

- Aikansa kutakin, hän tyytyi toteamaan.

Kesseli ei halunnut ottaa kantaa myöskään seuraajansa nimeen.

Rautatieläisten liitto edustaa 16 500 rautateillä ja siihen liittyvillä aloilla työskentelevää. Liittokokous, jossa puheenjohtaja valitaan, pidetään 15.-16. toukokuuta. (UP)